Ikuti Blog ini

Bagan Pinang Milik PAS Sebenarnya Jika Tanpa Undi Pos


Takdir Allah s.w.t. memanggil pulang hambaNya yang bernama Azman Mohd Noor, Ahli Dewan Undangan Negeri Bagan Pinang Negeri Sembilan.

Maka terdedahlah satu fenomena pelik mengenai kedudukan sebenar kerusi Bagan Pinang. Peliknya ialah setelah diteliti, terdapat 5,000 undi pos yang menyebabkan kemenangan Barisan Nasional di situ. Rekod menyaksikan di dalam pilihanraya umum yang lalu UMNO memenangi kerusi tersebut dengan majoriti 2,333 undi, calon BN menerima 6,430 undi berbanding PAS yang memperolehi 4,097 undi. Di Permatang Pasir cuma ada 8 undi Pos.

Najib setelah diumumkan keputusan pilihanraya Permatang Pasir tempohari menyatakan "beliau tahu sebab kekalahan UMNO", dan spekulasi besar sebabnya ialah kegagalan SPR untuk menggunakan "formula Pekan" di Permatang Pasir.

Justeru itu PAS hari ini menyeru Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) supaya membenarkan pengundi pos membuang undi seperti pengundi biasa dalam PRK Bagan Pinang di Negeri Sembilan.

Sewaktu mengumumkan bahawa PAS akan bertanding kerusi tersebut, Datuk Seri Abdul Hadi Awang turut menyuarakan kebimbangannya samada keputusan pilihanraya kecil tersebut akan mewakili pilihan rakyat sebenar, memandangkan jumlah undi post yang tinggi bagi kawasan tersebut.

Ini, katanya, kenapa SPR perlu menukar proses pengundian pos dan membersihkan keraguan keatas ketelusan sewaktu pembuangan undi.

“Saya menggesa Pengerusi SPR yang baru supaya melakukan beberapa perubahan keatas sistem tersebut dan saya bukan bercakap mengenai perubahan kosmetik sahaja.

“Kami meragui undi pos kerana kami tahu undi pos seperti askar dan polis tidak diberikan kebebasan dalam mengundi.

“Inilah sebabnya kenapa undi pos sentiasa dianggap undi yang kotor,” katanya selepas sembahyang Asyar bersama pemimpin-pemimpin PAS Perak di Surau Al-Ikhlasiah di sini.

Abdul Hadi berkata bahawa jika SPR melakukan perubahan ke atas sistem tersebut dan membenarkan pengundi pos membuang undi seperti lazimnya pengundi biasa, ini akan memastikan keadilan, ketelusan dan demokrasi dalam proses pengundian.

“Kami juga mahukan mereka (pengundi pos ) diberi kebenaran untuk menghadiri kempen politik dan ceramah tanpa dihalang oleh pihak tertentu.

“Jika boleh, kami mahu wakil parti politik dibenarkan hadir dan memantau keatas proses pengundian dan kami mahu undi mereka benar-benar dirahsiakan,” katanya.

Beliau menambah bahawa pengundi pos tidak harus berada dibawah tekanan, diugut atau berasa bimbang dan tertekan apabila mereka membuang undi untuk calon yang benar-benar mereka sokong.

Kerisauan Abdul Hadi berpunca daripada fakta terdapatnya lebih 5,000 pengundi pos di kawasan pilihanraya Bagan Pinang Negeri Sembilan.

“Ini adalah sangat tinggi bilangannya. Pilihanraya yang lalu, Barisan Nasional menang dengan 6,000 lebih undi sementara calon kami mendapat lebih kurang 4,000 undi.

“Siapa tahu, jika bukan disebabkan undi pos, jurang mungkin sekitar 1,000? Atau mungkin lebih kurang lagi?” katanya.

Meskipun begitu, Abdul Hadi berkata bahawa partinya berkeyakinan beberapa perubahan boleh dilakukan dan PAS akan muncul sebagai pemenang dalam PRK kesembilan ini.

“Kami berharap walaupun mereka mengundi dibawah tekanan, kami mungkin masih mampu memperolehi beberapa undi pos.

“Kami akan mengadakan mesyuarat pada Isnin akan datang ini untuk mendengar taklimat oleh PAS Negeri Sembilan. Insyaallah, kami akan bertanding,” katanya.

Wakil rakyat Bagan Pinang, Azman Mohd Noor, meninggal dunia Jumaat lalu, memberi laluan untuk PRK kali ke-9 selepas PRU 2008.
Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .