Ikuti Blog ini

939 Peguam Kutuk Kekerasan Polis Pada Bersih 3.0 Berbanding 16 Menentang



Hanya 16 peguam tolak usul kutuk keganasan polis

Majlis Peguam Malaysia hari ini meluluskan usul tergempar mengutuk dakwaan keganasan polis sewaktu himpunan BERSIH 3.0 pada 28 April lalu.

Badan peguam dengan keahlian lebih 14,000 anggota itu meluluskan usul tersebut yang diajukan presidennya, Lim Chee Wee pada satu mesyuarat agung luar biasa (EGM) petang tadi.

"Majlis Peguam Malaysia memandang serius dan mengutuk penggunaan meriam air dan gas pemedih mata secara berlebihan, salah, dan tanpa had terhadap peserta himpunan," kata Lim Chee Wee sewaktu membacakan sebahagian petikan daripada usul itu selepas selesai mesyuarat.

Seramai 1,270 anggota Majlis Peguam Malaysia hadir ke EGM petang tadi dengan 939 menyokong dan hanya 16 orang menolak usul tersebut.

Lim berkata berbeza dengan polis, peserta BERSIH yang menuju ke arah Dataran Merdeka bersurai secara aman walaupun selepas polis mula melepaskan tembakan gas pemedih mata terhadap mereka.

"Peserta berpusing dan mula beredar. Tiada pijak memijak berlaku. Ia satu bukti bahawa mereka adalah rakyat Malaysia yang cintakan keamanan," katanya.

Lim juga berkata Majlis Peguam menuntut Menteri Dalam Negeri Datuk seri Hishammuddin Hussein dan Ketua Polis Negara Tan Sri Ismail Omar memohon maaf kepada rakyat Malaysia di atas insiden itu.

Majlis Peguam Malaysia turut menuntut agar anggota polis yang melakukan keganasan dikenalpasti dan didakwa.


"Kami gesa polis mengenal pasti anggota mereka yang terlibat dalam kelakuan yang menyalahi undang-undang, terutamanya yang menyerang peserta himpunan, didakwa," kata Lim.

Resolusi yang diusulkan Lim hari ini hasil daripada laporan pemerhatian 78 pemerhati dari Majlis Peguam sewaktu himpunan BERSIH anjuran gabungan 84 NGO itu. -mk

Set up IPCMC, tender apology


KUALA LUMPUR: The Bar Council renewed its calls for the government to set up the Independent Police Complaints and Misconduct Commission (IPCMC) in the aftermath of the Bersih 3.0 rally.


This key point is one of the 12 resolutions passed at the Bar Council’s extraordinary general meeting (EGM) today.


Out of 1,270 members who attended the EGM, 936 voted in favour of the resolutions, 16 opposed with no abstentions. The rest did not vote on the resolutions.


Speaking at a press conference later, its president Lim Chee Wee said the violence that took place during the rally was clear proof that the government must set up the IPCMC without delay.


“It’s obvious that the police cannot police themselves,” he added.


On April 28, scores of protesters and journalists were assaulted by the police during the mammoth rally.


Minister, police must apologise


Lim also called upon Home Minister Hishammuddin Hussein and Inspector-General of Police Ismail Omar to issue a public apology for the conduct of the police on that day and the indiscriminate use of tear gas and water cannons during the rally.

“The Bersih rally in four other places like Kuantan, Johor, Malacca and Ipoh went on smoothly as the police facilitated and cooperated with the demonstrators. But in Kuala Lumpur, the situation was totally the opposite,” he said.

Although Lim admitted that his monitoring team had confirmed reports that some of the protesters had breached a police barricade, he said that did not justify the police’s high-handed actions.

“The police should have isolated the area and the specific protesters. Instead, they launched attacks on all demonstrators,” he said.

Lim added that the police did not provide enough time frame and space for the crowd to disperse.

“Suhakam recommended that the police should launch tear gas after three warnings at an interval of 10 minutes. But during Bersih, our monitoring team reported that warnings were only given at two minute intervals,” he said.

Lim also urged Hishammuddin and Ismail to apologise to all those who were assaulted on that day, including lawyers and journalists.

“The government should offer due compensation to those who were beaten up by the police,” he added.

On his next course of action. Lim said he would establish a team of volunteers to assist the victims of police brutality.

“We will provide advise to them on how to seek legal redress but it will be up to them whether they want to pursue the case or otherwise,” he added.
-FMT


Renungan di petang hari...

Pada suatu petang, seorang lelaki datang ke kedai gunting rambut untuk memendekkan rambutnya yang agak panjang dan tidak terurus. Seperti biasa, si penggunting rambut menyambut pelanggannya dengan mesra dan mempersilakannya duduk.

Sedang si penggunting rambut melakukan kerjanya, mulutnya tidak berhenti bercerita. Macam-macam dibualkan menyentuh isu semasa dan kehidupan harian. Tiba-tiba si penggunting rambut itu bertanya suatu soalan yang agak berat.

“Tuhan ni wujud ke?” tanya si penggunting rambut.

Lelaki tersebut terkejut dengan soalan tersebut. Belum pun sempat nak menjawab, si penggunting rambut menyambung percakapannya.

“Kalau Tuhan wujud kenapa dunia ni huru-hara, manusia saling berperang dan benci sesama manusia? Tuan tengoklah berita, di sana berperang di sini berperang. Asyik bergaduh sahaja di mana-mana…” adu si penggunting rambut.

“Lihat di negara kita, sana sini buang bayi. Kes bunuh pun selalu keluar di akhbar. Masalah sosial lagi. Rasuah lagi. Teruklah!” sambungnya lagi menyatakan kekesalan.

“Tuhan tu ada.” Jawab si lelaki itu singkat. Risau melihat semangat si penggunting rambut itu dengan gunting tajam di tangannya.

“Kalau betul Tuhan ada, kenapa DIA tak selesaikan semua masalah tu? Dan buat semuanya jadi aman sahaja? Kan senang!” ujar si penggunting rambut yang umurnya 40-an itu.

Selepas beberapa minit berlalu, sesi guntingan rambut pun selesai. Selesai membayar, si lelaki mengajak si tukang gunting melihat ke luar tingkap.

“Encik lihat tak lelaki-lelaki remaja di sana? Dan pakcik tua di seberang jalan tu yang sedang duduk tu?” tanya lelaki itu.

“Ya, saya nampak. Kenapa?” si penggunting rambut bertanya kembali.

“Lelaki remaja tu rambutnya panjang, nampak tak senonoh kan? Dan pakcik tua tu pula misainya tak terurus nampaknya. Setuju tak?” Lelaki itu meminta pandangan.

“Ya, betul. Saya setuju.” si penggunting rambut mengiyakan sambil mengangguk.

“Mereka jadi macam tu sebab tukang gunting rambut tiada kah?” tiba-tiba lelaki itu mengajukan soalan ‘istimewa’ kepada si penggunting rambut.

“Eh, tak. Bukan sebab tu. Ni saya ada ni.” Si penggunting rambut menafikan.

“Habis tu kenapa lelaki-lelaki remaja itu berambut panjang dan pakcik tua itu tidak tersusun misainya?” lelaki tersebut bertanya kembali.

“Tu sebab mereka tak datang jumpa saya. Kalau mereka datang jumpa saya tentu saya akan potong rambut remaja lelaki tu bagi elok. Dan pakcik tua tu pula saya akan trim misainya bagi kemas.” jawab si penggunting rambut.

“Ya, itulah jawapan kepada persoalan encik semasa encik memotong rambut saya tadi. Tuhan itu ada. Tidaklah bermakna berlakunya peperangan, pertelingkahan, jenayah, gejala sosial, rasuah di kalangan manusia itu adalah kerana Tuhan tidak ada. Masalah ini semua timbul kerana mereka semua tidak mahu ‘berjumpa’ dengan Tuhan.” kata lelaki itu.

Si penggunting rambut mendengar dengan teliti sambil mengerutkan dahinya. Berfikir agaknya.

“Mereka yang abaikan suruhan dan perintah Tuhan. Tuhan malah telah memberikan pedoman melalui RasulNYA dan juga melalui kitabNYA iaitu al-Quran. Malangnya, manusia memilih cara mereka sendiri. Mereka menjauhkan diri dari ALLAH. Jika manusia mendekatkan diri dengan ALLAH, tentulah keadaan manusia lebih baik dan sejahtera. Lebih kurang macam sayalah sekarang ni. Lebih handsome dari lelaki-lelaki remaja dan pakcik tua tu sebab saya jumpa encik untuk dirapikan rambut saya, hehe…”

“Betul jugak. Kenapa Tuan tak jelaskan pada saya semasa potong rambut tadi” Si penggunting rambut mengangguk setuju sambil bertanya.

“Oh bukan apa. Saya risau dengan gunting di tangan encik tu. Dibuatnya encik marah nanti, tak pasal-pasal saya kena nanti…hehe. Tapi, alhamdulillah encik tak marah, malah dapat menerima penjelasan saya” Jelas lelaki tersebut sambil ketawa kecil. Si penggunting rambut itu turut tertawa juga.

Antara pengajaran penting:

Tuhan itu ada. DIA, yakni ALLAH adalah Tuhan Maha Esa. DIA lah tempat semua memohon pertolongan dan bergantung harap. ALLAH tidak beranak dan tidak diperanakkan. Dan DIA tidak sama dengan mana-mana satu pun. Patuhlah kepada perintah ALLAH dan jauhilah larangan ALLAH. Kerana padanya terdapat kesejahteraan dan kebaikan yang menyeluruh. “Aslim, taslam”. Ambillah ISLAM secara keseluruhannya, nescaya semua manusia dan makhluq yang menghuni bersama manusia akan selamat. Peringatan:

Ini hanyalah perumpamaan untuk dibuka fikiran sahaja. Kisah sebegini baik untuk disampaikan untuk mengajak manusia berfikir dan merenung. Namun, perumpamaan ini tidaklah tepat dengan ALLAH. Kerana ALLAH itu adalah Tuhan yang tiada suatu pun yang sama denganNYA. Semoga ada manfaat padanya, insyaALLAH.

Wallahu Ta`ala A`lam. 

sumber FB

Topblog PR vs BN : Mei 2012



Rupanya lama dah aku tak buat ranking blog PR vs blog BN ni.  Kali terkahir aku buat bulan Februari lepas. Saja ja aku buat kali ni, nak tengok macamana kedudukan terkini. Kali ni saja aku bubuh rangking 150 blog berbanding cuma 100 blog sebelum ni.

Nampaknya blog Amenoworld mewakili blog PR masih lagi mengungguli ranking, blog papagomo masih tak boleh rampas balik kedudukan teratas tu. Blog aku duduk no 12 sama macam rangking sebelum ni.

Dari segi keseluruhan nampak gayanya blog BN masih menguasai rangking, blog pro PR masih tak boleh nak atasi.

Ranking
Blog
PR vs BN
Bulan MeiBulan Feb
PRBNMajPRBNMaj
1-1046-2642
11-2028-628-6
1-2019-8812-4
1-501931-121832-14
1-100505005248
Memang tak boleh dinafikan kuasa kertas dengan 'kepala agong' yang ada pada umno BN. memang nampak sangat kesan. Ada yang kata angka keseluruhan bayaran mencecah ratusan ribu sebulan. Yang lawaknya puak-puak blogger BN masih tak mengaku yang depa memang di bayar.

Cumanya kalau ditengok carta kat bawah ni secara keseluruhan, macam yang aku tulis sebelum ni, memang nampak tak berapa nak berbaloi. Blog pro PR masih berjaya menyelit walaupun tak berbayar.

Apa pun, aku harap para blogger pro PR boleh buat sesuatu untuk kuasai balik ruang media baru ni, macam masa sebelum 2010.

Tindakan Harakahdaily ujudkan ruangan 'Terbaik dari blog' memang banyak membantu, cumanya takat 5 artikel tu sikit sangat kut, kalau boleh tambah la lagi jadi 10 ka paling kurang. Dari segi ruang aku rasa 15 artikel pun muat.

Lagi satu yang aku sikit mushkil pasai apa Malaysiakini tak letakkan 
ruangan 'Top in blogs' di muka depan edisi Bahasa Malaysia macam di muka
depan edisi english, tentu akan bagi kesan besar kalau ujudkan juga 
ruangan 'Top in Blog' di muka depan edisi Bahasa Malaysia.


TopBlog PR VS BN
Pilihan Cenangau
10/5/2012 rank
PR amenoworld.blogspot.com 130 1
BN papagomo.com 157 2
PR greenboc.blogspot.com 276 3
BN novandri.blogspot.com 302 4
BN mediapermatangpauh.blogspot.com 312 5
PR addin77.blogspot.com 320 6
BN mymassa.blogspot.com 349 7
BN parpukari.blogspot.com 365 8
BN empayar-pemuda.blogspot.com 370 9
PR darisungaiderhaka.blogspot.com 411 10
BN anwaraidc.com 549 11
PR cenangau.blogspot.com 554 12
BN semuthitam80.blogspot.com 562 13
BN theflyingkick.blogspot.com 577 14
BN yuseriyusoff.blogspot.com 579 15
PR tukartiub.blogspot.com 586 16
BN sejarahmelayu.blogspot.com 599 17
BN azmykelanajaya.blogspot.com 609 18
BN aku-tak-peduli.blogspot.com 640 19
BN gerakan-anti-pkr.blogspot.com 643 20
BN theunspinners.blogspot.com 649 21
BN kedahkekl.blogspot.com 658 22
BN pilihan-anda.blogspot.com 669 23
BN anginperubahan.blogspot.com 694 24
BN pisau.net 708 25
BN matkilaupenang.blogspot.com 724 26
BN brojinggo.blogspot.com 747 27
BN medan-info-kita.blogspot.com 824 28
BN keris7lok.blogspot.com 854 29
PR milosuam.blogspot.com 865 30
PR ar-rifke.com 876 31
BN panggungopera.blogspot.com 924 32
BN badutrakyat.blogspot.com 947 33
PR Era Pasca 995 34
BN kulaanniring.blogspot.com 1008 35
PR siasahkini.blogspot.com 1010 36
PR duniacacamarba.blogspot.com 1012 37
BN 1peluru.blogspot.com 1020 38
PR bloglistpolitik.blogspot.com 1072 39
PR sedakasejahtera.blogspot.com 1104 40
PR msomelayu.blogspot.com 1115 41
BN mediawangsamaju.blogspot.com 1140 42
PR shalehudin.blogspot.com 1157 43
PR mediaperak.com 1168 44
PR naimnikmat.blogspot.com 1302 45
BN khairulryezal.blogspot.com 1311 46
PR pahangdaily.blogspot.com 1337 47
BN gelombang-rakyat.blogspot.com 1345 48
PR kerabubersuara.blogspot.com 1386 49
BN tunfaisal.blogspot.com 1388 50
BN klboyzwangsa.blogspot.com 1424 51
PR gigitankerengga.blogspot.com 1454 52
BN dukeofumno.blogspot.com 1467 53
PR ibnuhasyim.com 1471 54
PR wargamarhaen.blogspot.com 1473 55
PR biaqpila.blogspot.com 1489 56
PR jalanpulang1978.blogspot.com 1610 57
PR semutmalaysia.blogspot.com 1628 58
BN pengundisetiasungairapat.blogspot.com 1633 59
PR manjongmari.blogspot.com 1648 60
PR kedahlanie.info 1662 61
PR kerajaanrakyat.blogspot.com 1692 62
BN unitmediasiber.blogspot.com 1784 63
PR paspb2.blogspot.com 1794 64
PR muslimeen-united.blogspot.com 1852 65
PR nizar-coretanku.blogspot.com 1911 66
BN semaremas.blogspot.com 1915 67
PR wartashubhi.blogspot.com 1921 68
BN alamijiwaparadox.blogspot.com 1941 69
BN taipingmali.blogspot.com 1965 70
PR ikutsukaakuisa.blogspot.com 1976 71
BN rockybru.com.my 1980 72
BN dinturtle.blogspot.com 2203 73
PR anilnetto.com 2211 74
BN jawaber6.blogspot.com 2218 75
PR wartamaya.blogspot.com 2236 76
PR ekeleh.com 2241 77
PR karatijau.blogspot.com 2260 78
PR penarikbeca.blogspot.com 2337 79
PR niamah.com 2407 80
PR bestoneoffour.wordpress.com 2474 81
PR batuvskayu.blogspot.com 2489 82
PR sharpshooterblogger.blogspot.com 2561 83
PR cursingmalay.blogspot.com 2602 84
BN apakecoh2.blogspot.com 2631 85
PR atsixty-zakriali.blogspot.com 2643 86
BN www.militaryofmalaysia.net 2667 87
PR malaysiaberih.blogspot.com 2720 88
BN siemens-melayumaju.blogspot.com 2722 89
PR idahsalam.blogspot.com 2740 90
BN stopthelies.my 2773 91
BN dtenggara.blogspot.com 2872 92
BN malaydelima.blogspot.com 2915 93
PR zorro-zorro-unmasked.blogspot.com 2977 94
PR buletinonline.net 2985 95
PR Refomis Anak Muda 3059 96
PR wasiatpejuang.blogspot.com 3194 97
BN sarfarizmalsaad.blogspot.com 3209 98
BN lydiausm72.blogspot.com 3261 99
BN riziqin.blogspot.com 3284 100
PR tukanglawan.blogspot.com 3304 101
PR malaysiawaves.com 3351 102
BN selangordaily.com 3425 103
BN gerakantimur.blogspot.com 3430 104
BN exception2008.blogspot.com 3485 105
BN kerisputera.blogspot.com 3562 106
PR adukataruna.blogspot.com 3574 107
BN darulehsantoday.blogspot.com 3613 108
BN minda-hijrah.blogspot.com 3668 109
BN hhalem.blogspot.com 3719 110
PR mutaligat.blogspot.com 3778 111
PR kopitarikkaw2.blogspot.com 3809 112
BN tauke-ikan.blogspot.com/ 4065 113
BN sahabat-gunung.com 4152 114
BN musramrakunman.blogspot.com 4183 115
PR edyesdotcom.blogspot.com 4311 116
PR budakkampungonline.blogspot.com 4423 117
PR kedah-online.blogspot.com 4650 118
PR siyasahsyariyah.blogspot.com 4700 119
PR mountdweller.blogspot.com 4711 120
BN mesintaipburuk.blogspot.com 4984 121
PR loyarburok.com 5056 122
BN syedsoutsidethebox.blogspot.com 5241 123
BN politikputramerdeka.blogspot.com 5274 124
BN syburi-times.blogspot.com 5372 125
BN mahaguru58.blogspot.com 5597 126
PR dinmerican.wordpress.com 5609 127
BN celahgelegar.blogspot.com 5729 128
BN panglima-harimau.blogspot.com 5964 129
PR hanief.blogspot.com 6168 130
PR agendsai.blogspot.com 6186 131
PR pencacai-semalaysia.com 6247 132
PR mimpi-senja.blogspot.com 6381 133
BN azlantaib.blogspot.com 6648 134
BN apanama2020.blogspot.com 6664 135
PR arusperjuangan.blogspot.com 6918 136
BN usezworkshop.blogspot.com 7209 137
PR hornbillunleashed.wordpress.com 7214 138
BN jkkk-kotasarangsemut.blogspot.com 7336 139
BN anotherbrickinwall.blogspot.com 7353 140
PR warkahdaily.blogspot.com 7399 141
PR Anak Kampung Blog 7588 142
PR albanjarionline.blogspot.com 7682 143
BN bumiyang.blogspot.com 8067 144
PR al-brangionline.blogspot.com 8307 145
BN helenang.wordpress.com 8314 146
BN bn4wangsamaju.blogspot.com 8709 147
BN suaralensa.blogspot.com 8729 148
BN masterdedah.com 8730 149
BN sanggahtokjanggut.blogspot.com 8780 150 
*Data pada 12 Mei 2012 9.10pm

Kalau nak tengok carta yang aku buat sebelum-sebelum ni, boleh klik di sini.

Kalau ada blog pro PR yang patut masuk carta ni tapi tak masuk tolong bagitau, insyaallah aku akan masukkan untuk lain kali, kalau aku rajin untuk buat lain kali laa... Hahaha...

Pilihanraya Mungkin Bulan Julai Pula, PAS Mungkin Tangguh Muktamar


KUALA TERENGGANU – Pesuruhjaya PAS Negeri Terengganu YB Haji Mohd Abdul Wahid Endut berkata beliau telah dimaklumkan bahawa Dewan Rakyat (parlimen) akan mengadakan sidang pada 11hb hingga 23hb Jun yang akan datang.

Oleh itu, selaku Ahli Parlimen Kuala Terengganu beliau berpendapat, pilihanraya umum (PRU) kali ke-13 akan diadakan selepas bulan sidang tersebut pada bulan Julai yang akan datang.

Beliau yang juga Ahli Jawatankuasa PAS Pusat berkata satu mesyuarat akan diadakan pada Ahad 13hb di Pejabat Agong PAS Pusat, yang besar kemungkinan akan mennagguhkan Muktamar tahun PAS Pusat.

“Saya ucap terima kasih banyak-banyak  kerana memberikan peluang kepada saya (merasmikan Muktamar Muslimat), saya harap Muktamar Tahunan Muslimat (negeri Terengganu) akan bincang (tentang pilihanraya) kerana mungkin ini Muktamar yang terakhir,

“lusa ada mesyuarat PAS Pusat besar kemungkinan Muktamar (Tahunan PAS Pusat) akan ditangguhkan,”ujarnya.

[Gambar - Ketua dewan Muslimat PAS Negeri Terengganu Puan Safinah Jusoh memberi ucapan pada Muktamar Muslimat Kali Ke-39 di Markaz Tarbiah PAS Kuala Terengganu Kuala Ibai]
Haji Wahid berkata demikian ketika merasmikan Muktamar Tahunan Dewan Muslimat PAS Negeri Terengganu Kali Ke-39 yang diadakan di Markaz Tarbiah Kuala Terengganu di Kuala Ibai hari ini, Jumaat 11 Mei.

Sebelum itu beliau menegaskan, tiga sasaran utama kumpulan pengundi yang mempunyai kecenderungan menyokong PAS dan Pakatan Rakyat.

Justeru beliau menggesa Muslimat memainkan perananan mendekati golongan sasar tersebut bagi memastikan PAS menang dlam pilihanraya tersebut.

“Pengundi atas pagar adalah sasaran kita, pengundi muda adalah sasaran kita dan pengundi Cina adalah sasaran kita, saya harap muslimat dapat mendedakati sasaran-sasran ini,”tambahnya.

Menurutnya, pelbagai pendekatan boleh diambil bagi menawan hati pengundi antaranya adalah menghantar tanda ingatan seperti kad ucapan hari lahir dan lain-lain yang memberi kesan perasaan. -BO

PAS tuntut jaminan keselamatan pada individu dikehendaki


PAS hari ini menuntut polis memberikan jaminan keselamatan terhadap individu yang dikehendaki polis bagi membantu siasatan berhubung insiden dalam perhimpunan BERSIH pada 28 April lalu.

Presidennya Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata, gesaan itu dibuat memandangkan dakwaan layanan buruk polis terhadap peserta BERSIH, termasuk dipukul, sebelum ini.

pakatan ceramah in kuala selangor 3 hadi awang pas"Bagaimana mungkin mereka yang dipanggil menyerah diri ini dapat dijamin keselamatan mereka dan tidak berdepan dengan kemungkinan tindakan kekerasan dan dipukul sekali lagi semasa siasatan dijalankan?" soalnya.

Setakat 9 Mei, polis menyiarkan 141 wajah, tanpa nama, peserta BERSIH yang dikehendaki bagi membantu siasatan.

Abdul Hadi juga mempersoalkan arahan serah diri yang didakwa "terarah" kepada satu pihak sahaja.

"Malangnya arahan serah diri ini hanya terarah kepada peserta demonstrasi sahaja, sedangkan tindakan segelintir pihak polis tertentu yang telah bertindak di luar batas undang-undang telah dibiarkan begitu sahaja," kata Abdul Hadi. -M'kini

Bapak kafir: Replika NST dibakar di Kota Bharu


(Speaker DUN Kelantan, Datuk Nasruddin membakar replika NST di Kota Bharum - Gambar Yusri)

KOTA BHARU: Marah dengan tuduhan akhbar Umno, New Strait Times yang mendakwa Menteri Besar Kelantan, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat sebagai 'Bapak Kafir', replika akhbar berkenaan dibakar hari ini.

Pembakaran itu dibuat sendiri oleh Speaker DUN Kelantan, Datuk Nasuruddin Daud di Medan Ilmu tempat umat Islam berkumpul untuk mendengar Kuliah Jumaat Yang diberikan oleh Tuan  Guru Nik Aziz di bandar ini.

Pembakaran itu dibuat bagi membantah kenyataan Tan Sri Rahim Noor yang mendakwa 'Nik Aziz is father of kafir' yang disiarkan di muka 6 NST 8 Mei lepas. (gambar)

Semalam, Rahim dilaporkan menafikan beliau membuat kenyataan sedemikian.

Pemberita yang namanya tersiar sebagai salah seorang penulis berita itu, Rahmah Ghazali juga menafikan beliau  menulis berita itu.

Seorang lagi pemberita yang dinamakan sebagai penulis berita itu adalah Lim Poh Lean. -Hrkh

[TERBAIK] BERSIH 3.0: Surat Daripada Seorang Guru Kepada Pengetua



Tuan Pengetua,

Mesyuarat tergempar dipanggil pada petang itu. Maka terpaksalah saya memohon cuti daripada anda, kerana sememangnya saya tidak dapat menghadiri mesyuarat itu. Anda tanyakan saya, ke mana saya pergi? Malah mengatakan bahawa keesokannya Sabtu, ke mana saya nak pergi sehingga tergesa-gesa pula? Saya berdolak-dalih. Saya berkata saya telah memohon cuti lebih awal lagi, dan anda telah luluskan. Anda tidak mendesak lagi. Namun saya telah merancang dalam hati saya. Seandainya secara terus-terang anda tanya, adakah saya menghadiri BERSIH 3.0, saya akan mengakui secara jujur.

Tuan pengetua, saya telah memohon cuti pada 5 April. Dalam borang permohonan cuti, saya mengisi "urusan peribadi". Mungkin anda tidak akan mengaitkannya dengan BERSIH. Sememangnya ia adalah urusan peribadi. Dan ia juga hal negara yang mustahak. Bukankah pihak sekolah suka berkongsi teori Maslow dengan pelajar? Ya, saya mempunyai keperluan sosial saya. Malah saya mahu merealisasikan diri saya. Pada saat-saat yang genting ini, sememangnya saya tidak sanggup mengurung diri saya di sekolah hanya kerana mahu mengajar pada hari itu. Sememangnya saya tidak sanggup untuk berkongsi dengan pelajar saya, apa itu BERSIH, dan kemudiannya, kembali duduk di depan komputer dan mengalirkan air mata saya, setelah melepaskan ketidakpuasan.

Tuan Pengetua, tahukah anda? Setiap hari, kita bekerja dalam keadaan yang sejahtera di sekolah, berulang-alik dari bilik guru ke bilik darjah. Pelajar bersopan-santun di depan kita. Suasana sekolah aman dan sentosa. Sebagai seorang guru, saya memilih untuk ke jalan raya pada hari ini. Tak takut saya kepada mentari yang terik mahupun hujan yang lebat. Tak gentar saya berdepan dengan gas pemedih mata dan meriam air berkimia. Tak takut juga andainya saya ditangkap polis... Namun saya takut pula untuk memaklumkan anda bahawa saya nak hadir perhimpunan BERSIH 3.0. Ini kerana saya takut anda tidak meluluskan pemohonan cuti saya. Bukankah ia sesuatu yang memilukan? Mengapa saya anggap anda tidak benarkan? Kerana anda mungkin tidak faham betapa besar maknanya keputusan ini untuk diri saya.

Negara kita sudah jatuh sakit. Saya tidak mahu melihatnya sakit tenat, sehingga tidak terubat...

Saya tidak mahu mendidik anak murid saya untuk cintai bumi ini, buatlah kerja untuk menjaga alam ini, meleter ini dan itu - tetapi tercengang menatap pembinaan kilang Lynas di tanahair kita. Saya tidak mahu menjelaskan apa itu "melayan nyawa manusia bagai lalang" (peribahasa cina), namun saya gagal menjelaskan kepada pelajar saya bagaimana Teoh Beng Hock menemui ajal. Saya tidak mahu berkuliah, mengajar apakah keistimewaan yang ada dengan bangunan bersejarah di negara kita, tetapi saya perlu membaca al-fatihah untuk Jalan Sultan yang mungkin dirobohkan.

Saya tidak mahu hanya meminta pelajar kita untuk menyanyi lagu Negaraku, berulang-kali di perhimpunan mingguan - sebagai tanda hormat dan cinta kepada negara, tetapi tiada cara lain untuk saya membuktikan bahawa ini negara saya, mengapa perlu saya mencintainya? Banyak persoalan yang tidak berani saya jawab secara terus apabila diajukan pelajar. Banyak peristiwa yang berlaku di negara kita, dan nilai yang kami pegang amat berbeza. Tiada gunanya kita mengajar banyak tanpa sebuah negara yang bersih. Semakin banyak kita mengajar, anak murid kita akan membalas, "Kau bohong!" Jadi, saya mesti menyumbang apa yang mampu, meskipun sikit tetapi bermakna. Jangan kita tunggu sehingga berambut putih, barulah kita menyesal tanpa boleh berbuat apa-apa. Tuan pengetua, saya tidak mahu lagi mendidik anak murid kita dengan teladan yang negatif.

Tuan pengetua, bukankah aktiviti yang bermakna seharusnya digalakkan? Kitar semula bahan buangan, menghiasi dinding rumah orang tua, menyambut Hari Kanak-Kanak di rumah anak yatim... Bukankah kita sering menggalakkan agar anak murid kita bergiat aktif untuk menyertai aktiviti yang bermakna? Mengkayakan pengalaman hidup kita, belajar untuk berbakti. Lebih baik jika ibu bapa hadir bersama anak-anak dalam aktiviti sedemikian.

Saya juga terserempak dengan ibu bapa di tempat berhimpun. Mereka mendidik anak dengan jasad dan jiwa mereka tentang apa itu keadilan. Sememangnya tiada alasan untuk kita melarang mereka daripada memohon cuti untuk hadir. Hanya satu hari kita tidak belajar di sekolah, biar kita keluar sekolah - belajar sesuatu yang tidak dapat diajar guru. Semestinya pengalaman itu akan memahat di hati sepanjang hayat mereka.

Saya berharap agar anda juga sama seperti tuan pengetua sekolah lain, menyeru guru membeli baju kuning untuk menyokong pilihan raya yang bersih. Saya berharap anda boleh turun ke jalan raya sebagaimana yang dilakukan pengetua sekolah lain.

Saya lebih berharap anda mengumumkan cuti satu hari, memberi kelapangan kepada guru dan pelajar untuk memilih agar turun ke jalan raya pada saat-saat yang bersejarah ini. Namun, jelas, saya terlebih fikir. Untuk puluhan tahun pendidikan Cina ditindas, kita cuba berdikari, tabah untuk berdepan dengan situasi yang sukar ini. Namun selama ini kita hanya menjerit, kita menuntut sijil peperiksaan sekolah menengah Cina swasta diiktiraf, menginstitusikan peruntukan dana kepada sekolah Cina. Jeritan tetap jeritan selepas puluhan tahun. Seandainya kita tidak mempunyai pilihan raya yang bersih, tiada satu kerajaan yang akur kepada suara rakyat - mereka tidak akan mendengar meskipun betapa lantang kita menjerit...

Tuan pengetua, saya akan menebus kelas yang dilapangkan kerana cuti saya. Jangan bimbang. Tetapi seandainya saya tidak turun ke jalan raya kali ini, saya rasa untuk seumur hidup saya tidak dapat menebusnya. Akhir kata, saya merakamkan penghargaan kerana anda meluluskan permohonan cuti saya. -MR

*Surat ini ditulis oleh seorang guru sekolah menengah Cina, Kathy Kee dan disiarkan melalui Facebook. Diterjemah dengan keizinan daripada penulis.

[Wajib Tonton] Najib Tunggu Padah Bila Maki "Haramjadah" Kepada Rakyatnya


Najib maki ‘haram jadah’ kepada peneroka

SHAH ALAM: Kredibiliti Datuk Seri Najib Razak sebagai Perdana Menteri kini dipertikai selepas menuturkan perkataan kurang sopan kepada peneroka yang menyokong pembangkang membantah penyenaraian saham Felda Global Ventures Holdings Berhad (FGVHB) di Bursa Malaysia.

Ahli Parlimen Shah Alam Khalid Samad berkata Najib sepatutnya bertindak adil terhadap peneroka kerana semuanya berhak menerima ‘durian runtuh’ selepas tanah mereka dicagarkan untuk penyenaraian FGVHB.

“Ini hak peneroka, tanah peneroka, apa isunya nak maki hamun…eh duit siapa ni? Cara ucapannya memang tak nampak langsung Perdana Menteri punya material,” katanya dalam sidang media di sini hari ini.

Najib dalam ucapannya di Majlis Sejahtera Peneroka bersama Perdana Menteri di Jengka 8 kelmarin turut berkata dirinya tidak redha dan tidak rela pembangkang mengambil ‘durian runtuh’ RM15,000 itu selepas cuba menghalang penyenaraian FGVHB.

“Haram jadah mereka tu. Jangan terima kebaikan daripada penyenaraian (FGVHB). Saya nak tengok muka-muka mereka ni terima durian runtuh. Haram jadah,” katanya.

Khalid berkata, walaupun ada peneroka yang tidak bersetuju dengan penyenaraian itu, keputusan sama ada mahu menerima ‘durian runtuh’ itu tetap terletak di tangan mereka.

Beliau turut mendakwa pemberian ‘durian runtuh’ itu dibuat hanya berdasarkan niat politik apabila Najib menyentuh isu ‘pembubaran parlimen’.

Punca tindakan zalim

Sementara itu, beliau turut membidas mengenai kenyataan bekas Ketua Polis Negara Tan Sri Rahim Noor yang menyifatkan Mursyidul Am PAS Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat sebagai ‘bapa kafir’.

Katanya, kenyataan Rahim jelas membuktikan cara Umno-Barisan Nasional (BN) menanamkan pemikiran kebencian terhadap pembangkang dalam kalangan pegawai atasan sehingga dianggap musuh negara.

“Inilah yang menghasilkan tindakan zalim. Pemikiran pegawai kerajaan dirosakkan sehingga mereka ini tak boleh bertindak ikut cara profesional,” katanya.

Katanya, sebagai negara demokrasi pembangkang ada hak dan perlu dihormati serta bersedia menghadapi kekalahan (pembangkang atau BN) melalui pilihan raya.

Namun bukan melalui cara kotor dengan putar belit fakta dan propaganda sehingga menanamkan kebencian di kalangan kakitangan kerajaan.

“Kalau BN tak nak lepas kuasa, cakap terus terang jangan rosakkan kerajaan,” katanya. -FMT

Walau dijanji RM15,000, lebih 3,000 peneroka saman Felda


PETALING JAYA: Walaupun semua peneroka dijanji `durian runtuh’ RM15,000 sekeluarga, lebih 3,000 peneroka di Pahang membuat tuntutan saman RM483,000 seorang terhadap Felda.

Mereka ialah 1, 086 peneroka dari Jengka; 800 (Keratong); 770 (Chini), 800 (Mempaga) dan 500 (Bera), kata Pengerusi Biro Felda dan Orang Asal PKR, Suhaimi Said.

Peneroka Jengka, Bera dan Mempaga memfailkan saman di Mahkamah Tinggi Temerloh, manakala peneroka Chini dan Keratong di Mahkamah Tinggi Kuantan.

“Pertama, peneroka menuntut geran tanah dikembalikan setelah mereka membayar semua hutang kepada Felda. Ada yang terpaksa menunggu 10, 15 dan 20 tahun tetapi geran tanah belum dikembalikan.

“Kedua, dana tanaman semula berjumlah RM17, 000 setiap seorang peneroka, kerana ramai lagi yang tidak mendapat dana tersebut.

“Ketiga, berhubung kadar perahan gred (KPG) kerana Felda membayar tidak mengikut KPG yang menyebabkan peneroka kerugian kerana ditipu dari segi kadar sebenar.

“Sebagai contoh, mengikut pasaran KPG ialah 25 – 27 peratus tetapi Felda membayar 17-20 peratus sahaja. Kalau secara kasar 5 peratus, peneroka rugi RM1, 200 setahun.

“KPG ini sepatutnya enam tahun sahaja tetapi Felda mengambilnya sehingga 15 tahun. Ini pecah tanah,” kata Suhaimi.

Beliau berkata, tuntutan peneroka itu lebih munasabah jika kerajaan benar-benar ingin membantu peneroka.

Katanya, ia tidak boleh dibantu sekali sahaja seperti bantuan RM15, 000 sebagaimana diumumkan Datuk Seri Najib Tun Razak, Selasa lalu.
-FMT


Begitu dasyat dan begitu keras makian Najib kepada mereka yang tidak bersetuju dengannya di dalam isu penyenaraian Felda Global Ventures Holding (FGVH) di Bursa Malaysia.

Jika PM boleh memaki rakyat dengan "haramjadah" maka jangan hairan nanti Najib dimaki 10 kali ganda lebih dasyat oleh rakyat kepadanya.

Misalnya rakyat pada bila-bila masa boleh memakinya semula seperti berikut:

Kamu, Najib, ingat duit FELDA itu datang dari kocek kamu sendiri, natang?

Itu pun dah cukup lembut, yang lagi keras daripada itu pun rakyat boleh hamburkan.

Najib telah memulakan sesuatu yang tidak baik maka hukum kebenaran dan keadilan akan mengambil tempatnya, sesuatu yang tidak baik itulah bakal menimpa Najib semula. You get back what you give.
  -GB

Protes Burger depan rumah Ambiga kantoi!

MALAM tadi ReJaM© ada menonton stesen TV propaganda United Malays National Organization, TV3 Al-Musyrikin melalui siaran Buletin Utama tentang kisah protes di depan rumah Ambiga.

ReJaM© tengok ramai betul mamak-mamak pakai baju lambang "1 Malaysia" yang marah dengan Ambiga kononnya kerana Perhimpunan Bersih 3.0, diorang golongan peniaga-peniaga ni rugi besar

Diorang ni siap minta Ambiga membayar ganti rugi atas kerugian mereka. Apa yang menjadi persoalan, macam mana diorang boleh rugi? Kena rompak? Gerai kena pecah? Gerai kena sabotaj? Tak ada pulak keluar berita gerai diorang diapa-apakan oleh peserta Bersih 3.0. 

Jawapannya mudah, diorang rugi sebab tak meniaga masa Perhimpunan Bersih 3.0, itu saja. Siapa suruh tak meniaga? Tiada siapa pun larang kalau nak meniaga masa tu. Regime BN pun tak larang. 

Orang yang bijak akan ambil peluang berniaga masa Perhimpunan Bersih 3.0 yang lalu, kerana masa tu orang ramai betul.

Sebagai contoh, video di bawah ini ReJaM© sendiri rakamkan masa Perhimpunan Bersih 3.0 di salah sebuah Seven Eleven di ibu negara. Korang tengok dengan mata kepala sendiri betapa larisnya Seven Eleven masa tu.



Siapa yang tak mahu meniaga masa Perhimpunan Bersih 3.0 di ibu negara kerana terpengaruh dengan propaganda Regime Barisan Nasional memang bodoh murrakab kah kah kah...
 ReJaM© "Sendiri bodoh nak salahkan orang kah kah kah..."
Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .