Ikuti Blog ini

Bantahan peralihan kuasa di Perak berterusan

perak bn takeover protest mosque tear gas attack incident kuala kangsar rally 060209 22











Nampaknya kemelut politik Perak tidak akan berkesudahan selagi kedaulatan rakyat tidak diletakkan ke tempatnya yang lebih abadi.

Di saat masyarakat Tionghua masih menyambut Tahun Baru Cina, Zambry Abdul Kadir, Menteri Besar Kerajaan haram BN Perak yang tiba untuk majlis sambutan Tahun Baru Cina Barisan Nasional (BN) di SJK (C) Yuk Choy, yang terletak berdekatan dengan kediaman rasmi Mentri Besar, telah disambut dengan batu nesan dan bunga kuning sembahyang kubur oleh warga Tionghua di sepanjang jalan menuju ke sekolah tersebut.



candle light vigil in perak 070209 04Di bahu jalan lilin dipasang sebagai tanda protes masyarakat Tionghua tentang demokrasi yang telah mati ekoran perlantikan MB untuk sebuah kerajaan yang tidak dipilih oleh rakyat.


Beratus-ratus penduduk setempat hadir dan hanya dimaklumkan melalui SMS dan telefon.


Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak tidak hadir sekalipun beliau dijadual mempengerusikan Mesyuarat Barisan Nasional (BN) Perak pada pukul 5 petang sebelumnya di sekolah berkenaan.


Ketibaan Zambry telah disambut dengan pekikan dan cacian laungan pada kira-kira jam 8.45 malam tadi.



ipoh candlelight vigil fruPemerhati politik berpendapat bagaimana mungkin beliau mampu untuk terus menjadi Menteri Besar jika gelombang rakyat di Perak rata-rata menolak penubuhan kerajaan haram BN yang didalangi oleh Najib serta diperkenankan pula oleh Sultan Perak.


Seandainya UMNO dan istana ingin meneruskan dasar mereka membelakangi kedaulatan rakyat, mereka akan terus menjadi sasaran kebencian rakyat Perak sehinggalah tuntutan supaya Dewan Undangan Negeri dibubarkan serta pilihanraya baru diadakan di negeri itu bagi pembentukan sebuah kerajaan yang sah di sisi undang-undang dan Perlembagaan dapat ditegakkan.


Prof Dr. Abdul Aziz Bari berpendapat pihak Istana perlu mengelak dari terlibat di dalam politik dan perlu bertindak neutral seperti yang dijanjikan oleh Raja Nazrin beberapa hari lalu dan jika masih terus di dalam keadaan begini, pihak istana tidak akan dihormati kerana rakyat melihat istna telah tidak mengkotakan janjinya.


perak bn takeover protest mosque tear gas attack incident kuala kangsar rally 060209 31



Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .