Ikuti Blog ini

Anwar DIheret Ke JK Hak Dan Kebesan. MP Pakatan Keluar Dewan

Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim dirujukkan ke Jawatankuasa Hak dan Kebebasan diluluskan selepas usul mengenainya didebatkan oleh lapan ahli parlimen, termasuk ketua umum PKR itu.

Usul mengheret Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim ke Jawatankuasa Hak dan Kebebasan diluluskan selepas lima minit ucapan Nazri Abdul Aziz (Umno-Padang Rengas). Ahli parlimen pembangkang yang membantah keputusan itu bertindak keluar dewan.

Sebelumnya MP Gombak Azmin Ali menyatakan usul itu, yang dibentangkan oleh Datuk Seri Nazri Aziz, adalah silap kerana ia telah terlebih dahulu menghukum Anwar bersalah.

“Dewan telah pun menghukum Anwar untuk merujukkannya ke JK Hak dan Kebebasan, berdasarkan usul itu,” kataAzmin.

“Bagaimana JK itu bolhe bertindak bebas dan tidak berat sebelah apabila terma rujukan usul berkenaan tidak jelas?” tanya beliau.

Azmin menyatakan usul itu tidak adil dan beliau turut mempertikaikan mengapa dokumen yang dibekalkan oleh Anwar dalam penjelasannya kepada Parlimen sebelum ini tidak disiasat.

Azmin menuduh kerajaan Malaysia sebagai budak suruhan Apco - firma perunding perhubungan awam yang berpangkalan di Washington yang diupah oleh kerajaan Malaysia dan juga Israel.

Katanya, Anwar dihukum oleh usul tergesa-gesa yang dibuat mengikut telunjuk tuan mereka Apco-Israel.

Azmin melahirkan kebimbangannya mengenai keselamatan negara dan katanya Umno cuba menutup pembabitan sebenar Apco berhubung apa yang dikemukakan oleh Anwar.

Anwar Ibrahim (PKR-Permatang Pauh) sebelum itu telah menyatakan di dalam perbahasan mendakwa usul ke atasnya itu "cacat" kerana ia bermotifkan politik.

"Hukum saya. Pecat saya. Penjarakan saya. Saya tidak akan mengalah," katanya.

Nazri, ini masa kamu. Oklah. Ampulah Najib untuk pertahankan jawatan menterimu sementara terdaya olehmu. -GB.
Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .