Ikuti Blog ini

Bot Penambang Pula Berharga RM1 juta!

http://buletinonline.net/images/stories/berita25/melayubangkit%20010.jpgSeberang Takir, KUALA NERUS – Belum pun sejuk cerita bot (atau Feri) di Tasik Kenyir yang dibina oleh kerajaan negeri Terengganu berharga RM2 juta, timbul pula cerita bot penambang berharga RM1 juta.

Buletinonline dimaklumkan, aktiviti bot penambang ‘jenis baru’ yang telah dijadikan sebagai pengangkutan pelancong dari Taman Shahbandar ke Pulau Duyong dan pulau Wan Man, mendapat bantahan dari pengusaha lama.

Bot penambang baru bukan sahaja dikatakan cantik, berbentuk seperti sebuah ‘kolek’, malah pembinaannya didakwa, mendapat pembiayaan kerajaan.

Menurut Ketua Bahagian PKR Cabang Kuala Nerus, Wan Bukari Wan Bukhari, bantahan tersebut dilaporkan dalam akhbar Suara Keadilan tidak berapa lama dulu.

Beliau berkata, para pengusaha bot penambang yang lama tidak puas hati kerana mereka tidak diberi peluang memiliki bot-bot baru itu.

”Yang dapat bot-bot baru adalah dikalangan ahli-ahli Umno dan kroni JKKK,”kata Wan Bukari kepada Buletinonline.

Sehubungan itu, apabila ADUN Seberang Takir, Ahmad Razif Abdul Rahman mendapat tahu tentang bantahan itu, beliau telah memanggil mereka untuk suatu perjumpaan.

Dalam majlis tersebut, Razif yang juga Exco Pelajaran, Pengajiajn Tinggi, Sains, Teknologi dan Sumber Manusia negeri Terengganu, telah bercerita panjang lebar bagi mempetahankan tindakan kerajaan menggunakan bot-bot penambang yang baru.

Ketika itu, terkeluarlah cerita tentang ‘bot penambang yang terbaru’ yang sedang dalam pembinaan berharga RM1 juta setiap sebuah.

Bot tersebut dikatakan, akan digunakan untuk menggantikan bot-bot penambang lama yang berulang alik dari Seberang Takir ke Pasar Besar Kedai Payang.

Tinjauan Buletinonline ke satu lokasi pembuatan bot di Seberang Takir mendapati, sebuah bot penambang yang dikatakan bernilai RM1 juta tersebut sedang dalam pembinaan (lihat gambar).

Apa yang agak menggelikan hati, berkaitan cerita bot penambang baru yang dikatakan moden itu adalah penerangan Razif.

Dalam memberikan penjelasan, Razif telah membuka ‘pekung di dada’ yang menunjukkan, sebenarnya beliau tidak tahu tentang hal ehwal pembuatan bot.

Razif berkata bot penambang baru sedang dalam pembinaan itu mahal kosnya kerana ia dibina daripada kayu Cengal!


Samada Razif benar-benar tidak tahu, ataupun tersalah cakap, namun semua pengusaha bot penambang lama yang hadir hanya menggeleng-gelengkan kepala mendengar penerangan Razif itu.

Ia adalah kerana, semua pengusaha bot penambang tahu bahawa, semua bot atau kapal yang diperbuat dari kayu adalah dibina dengan menggunakan kayu Cengal.

Jadi, apakah sebab sebenarnya, bot yang baru itu begitu mahal??? BO

Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .