Ikuti Blog ini

Raja Petra : Saya Sedia Kembali Jika Dijamin Tidak Ditahan ISA

Mengikuti program-program muzik, menikmati makan malam bersama kawan-kawan dari Malaysia sehingga 11 malam dan berucap pada majlis-mjalis awam.

Ini antara akitiviti harian blogger Raja Petra Raja Kamarudin, blogger berkontroversi di sini, yang menurut Polis Diraja Malaysia menjadi buruan mereka sejak setahun lalu.

Pun begitu beliau tidak kelihatan seakan seorang yang melarikan diri kerana mahu mengelak buruan pihak berkuasa.

Ataupun, sebagaimana diperkatakan oleh kebanyakan media — beliau seorang pelarian jenayah.

Kata Raja Petra, penahanan tanpa dibicarakan adalah satu-satunya sebab yang menghalang beliau untuk kembali ke tanah air.

“Mengapa saya dipanggil pelarian jenayah atau cabut lari atau lebih teruk lagi melarikan diri? Seolah-olah menggelapkan wang dan meninggalkan negara,” kata Raja Petra dalam temu bual bersama The Malaysian Insider di sini.

Penulis ruangan “No Holds Barred” dalam portal Malaysia Today ini menegaskan, disebabkan tidak disabitkan kesalahan berhubung apa jua tuduhan jenayah atau adanya sebarang tuduhan ataupun waran tangkap, beliau tidak harus diklasifikasikan sebagai pelarian.

Beliau yang lebih mesra dikenali sebagai “RPK” mendakwa tindakannya meninggalkan negara bukan kerana mahu mengelak tuduhan hasutan dan fitnah jenayah, tetapi sumber-sumbernya memaklumkan perintah tahanan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) sedang disediakan ketika itu.

“Kami menang kesemua kes mahkamah. Kami membuat kerajaan kelihatan bodoh. Peguam-peguam saya sehingga kini kesal kerana kami terpaksa meninggalkan (negara),” kata beliau merujuk kepada tuduhan dihadapinya ekoran dakwaan bahawa Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dan isterinya Datin Seri Rosmah Mansor terlibat dalam kes pembunuhan wanita Mongolia Altantuya Shariibuu dan urusan pembelian kapal selam yang kini disiasat oleh pihak berkuasa Perancis berhubung bayaran komisyen dipercayai mencecah hampir RM500 juta.

Bagi menyokong dakwaannya, beliau menulis surat terbuka kepada Najib agar memberi jaminan yang beliau tidak akan ditahan di bawah ISA dan melupakan enam pertuduhan yang sedang dimulakan ke atasnya.

“Saya akan balik dan melawan kes-kes hasutan dan fitnah jenayah,” kata beliau memberikan pilihan kepada kerajaan pimpinan Najib.

Raja Petra menghabiskan beberapa bulan yang disifatkan sebagai pembohongan kerajaan.

Apabila kerajaan menegaskan bahawa mereka masih cuba untuk mengesan kedudukannya beliau muncul di khalayak ramai pada Mei lalu dengan mendakwa kerajaan Barisan Nasional (BN) tahu di mana beliau berada dan menemui beberapa personaliti Umno di United Kingdom sejak setahun lalu.

Dalam temu bual dengan The Malaysian Insider, Raja Petra memberitahu, peguam-peguamnya telah memaklumkan Scotland Yard bahawa beliau boleh dihubungi bila-bila masa jika diperlukan.

Malah beliau juga mencabar kerajaan yang sedang berusaha untuk mendapatkan perintah ekstradisi.

Katanya, tuduhan hasutan dan fitnah jenayah bukan isunya tetapi ekstradisi hanya boleh dibuat jika wujud unsur jenayah di kedua-dua negara.

“Untuk mengekstradisi saya, mereka kena membuktikan adanya jenayah sepadan di kedua-dua negara,” katanya.

Raja Petra menekankan, kes-kes di mahkamah United Kingdom akan berdasarkan tuduhan berbeza, yang perlu dibuktikan sama ada dakwaannya terhadap Najib dan Rosmah adalah benar memandangkan kedua-dua jenayah ini telah dimansuhkan di negara itu awal tahun ini. Bagaimanapun satu perkasa yang menyakitkan Raja Petra selain dilabelkan sebagai pelarian adalah beliau memerlukan pembiayaan orang lain selepas lebih setahun meninggalkan negara.

Kedua-dua Najib dan Datuk Mukhriz Mahathir, Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri berkata, Raja Petra tidak berwibawa kerana dibiayai oleh pembangkang.

“Anda ingat saya ini sudah pokai? Anda tidak tahu nilai harta yang saya ada, atau saham atau apa-apa maklumat latar belakang kewangan yang lain.

“Anda tidak tahu berapa banyak syarikat yang saya menjadi pengarah ketika 1980-an?” kata beliau dengan ketawa besar.

Raja Petra berkata, beliau pernah diberi surat tuntutan 14 hari untuk mencabar statusnya selaku seorang muflis pada 14 April 2001 ketika baru tiga hari dikenakan tahanan 60 hari di bawah ISA.

Beliau pernah ditahan di bawah ISA dua kali.

“Lelaki yang saya telah menjadi penjamin ialah Datuk Hamzah Zainuddin, yang menuduh Datuk Seri Anwar Ibrahim mengganggu isterinya. Mengapa saya perlu menjamin orang macam ini?” kata beliau sambil menambah, ia satu usaha untuk memerangkapnya.

“Dalam apa jua kes, semua orang tahu bahawa anda boleh meletakkan aset atas nama isteri anda atau anak perempuan anda,” katanya. - MalaysianInsider
Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .