Ikuti Blog ini

Kenyataan bodoh SPR 'si anjing Umno'


Sebagai menjawab dakwaan Dewan Pemuda PAS bahawa bukan warganegara diberi hak mengundi, Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) mencabar dewan itu menunjukkan individu terbabit, sebelum membuat sebarang kenyataan media.

"Tampilkan individu berkenaan kalau PAS mempunyai bukti yang kukuh, selain menghantar senarai nama dan dokumen berkaitan isu yang dibangkitkan," kata Timbalan Pengerusi SPR, Datuk Wan Ahmad Wan Omar (bawah) kepada akhbar Sinar Harian hari ini.

Menurut laporan akhbar tersebut, Wan Ahmad memberi contoh 'kes Mismah' yang membuktikan bahawa dakwaan PAS adalah tidak berasas. - Mkini.

Memang satu cabaran yang sangat-sangat bodoh.

Perlu diingat, apa yang Pemuda PAS Malaysia dedahkan selama ni bukannya sahih pengundi hantu, cuma sebagai nama-nama yang disyaki sebagai pengundi hantu. Pasainya PAS memang takdak upaya untuk tentukan status sebenar nama-nama tu.

Apa yang Pemuda PAS buat selama ni cuma gunakan maklumat yang SPR bagi dalam daftar pemilih dan bandingkan dengan data yang JPN bagi secara online. Usaha Pemuda PAS tu cuma nak buktikan yang Daftar Pemilih yang SPR buat tu memang meragukan. Nama yang ada dalam daftar pemilih tapi dalam database JPN samada status PR, KAS atau langsung takdak dalam database JPN.

Macamana Pemuda PAS nak sahut cabaran bodoh Timbalan Pengerusi SPR tu untuk cari individu-individu tu kalau SPR tak bagi alamat terkini lengkap individu-individu tu dan takdak pegawai JPN yang berani bagi alamat lengkap individu-individu tu kalau Pemuda PAS mintak pun tu pasai tindakan tu salah dari segi peraturan.

Kalau pun Pemuda PAS bernasib baik, gunakan maklumat terhad yang SPR bagi dalam daftar pemilih dan boleh terjumpa penama yang disyaki pengundi hantu tu, takkan orang tu sanggup nak tampil secara sukarela mengaku yang dia memang 'pengundi hantu'.

Nama-nama yang Pemuda PAS dedahkan tu aku yakin semuanya bukan warganegara yang dalam proses memohon taraf warganegara. Takkan depa berani nak tampil pasai depa yakin kalau depa tampil tentu punya permohonan depa untuk dapat status warganegara akan ditolak. Silap-silap haribulan depa pulak yang akan dikenakan tindakan. Undang-undang Malaysia ni bukan boleh dikira sangat.

Lagi pun bukan kerja Pemuda PAS nak buat semua tu. Pemuda PAS dah dedahkan nama-nama tu dan jadi tanggungjawab SPR untuk siasat dan buat pembersihan kalau pendedahan tu benar. Pasainya adalah tanggungjawab SPR untuk ujudkan daftar pemilih yang bukan saja bersih tapi mesti dilihat bersih.

Setakat yang Pemuda PAS dedahkan tu pun, cuma kes Mismah saja yang SPR betul-betul jawab. Tu pun disalahkan JPN konon database JPN yang online tak dikemaskini. Yang mushkilnya dah berapa lama kes Mismah tu didedahkan, takdak dengar pun ada tindakkan JPN kemaskini database online tu.

Payah sangat ka nak kemaskinikan database online JPN tu. Kalau kementerian pelancongan boleh keluarkan belanja 1.8juta cuma untuk buat facebook takkan JPN tak boleh dapat peruntukan untuk kemaskini database yang jauh lebih penting dari ujudkan facebook tu.

Cuma kali ni web JPN ditulis "Semua sistem semakan melalui portal / sms akan mengalami gangguan mulai hari ini kerana kerja-kerja penyelenggaraan." Tak pulak dibagitau berapa lama penyelenggaraan tu dibuat.

Harap-harap penyelenggaraan tu termasuk proses kemaskini database online JPN. Dan yang lebih penting lagi, proses kemaskini tu dibuat bukan dengan membandingkan database online JPN tu dengan database SPR.

Kut-kut ada yang lupa, aku nak ingatkan yang SPR sebelum ni pernah mengaku ujud 'pengundi klon' hasil pendedahan Pemuda PAS dan jugak bloggers.

Cenangau Daunkari
Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .