Ikuti Blog ini

Kelantan - Peluang Pelaburan Terbuka Luas


Pelabur dari Thailand mengintai
peluang di Kelantan
Sebelum ini Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Insdustri, Datuk Seri Mustapa Mohamed menuduh dan menyalahkan Kerajaan Negeri Kelantan ketika membuat kenyataannya bahawa pelaburan di negeri tempat kelahirannya itu terlalu lembab. Beliau menyenaraikan perkara berikut sebagai faktor yang membantutkan kedatangan pelabur asing:
  1. Faktor geografi
  2. Faktor infrastruktur
  3. Faktor Kurang kerjasama daripada kerajaan negeri.
Katanya lagi, walaupun kementeriannya sering ke luar negara untuk menarik para pelabur ke Kelantan namun atas semua faktor yang disebutkan diatas membuatkan mereka enggan pergi ke negeri Kelantan.

Sebenarnya semua faktor yang disebutkannya di atas hanyalah membuka pekong kelemahan Kerajaan Pusat dalam memastikan kekayaan negara ditabur sama rata ke seluruh pelusuk negara.
Faktor georafi akan mudah sahaja diselesaikan jika perhubungan antara negeri-negeri lain seperti KL, Selangor dan juga Pulau Pinang dipertingkatkan melalui pembinaan jalanraya serta lain-lain kemudahan perhubungan. Tugas tersebut merupakan tugas kerajaan pusat yang perlu mengkoordinasikan perancangan dan pembangunannya tanpa mengira samada negeri tersebut adalah negeri pembangkang atau tidak.
Faktor infrastruktur juga merupakan sebahagian daripada tugasan kementeriannya untuk memastikan wang disalurkan kepada kerajaan negeri. Beliau juga tentu maklum bagaimana hak rakyat Kelantan terhadap wang royalti minyak dinafikan mentah-mentah oleh Kerajaan Pusat yang bersikap busuk perut dan tidak berperi kemanusiaan.
Semua juga tentu faham kenapa kerajaan pusat menyekat hak rakyat Kelantan tersebut Ia tidak lain dan tidak bukan hanyalah untuk membiarkan kerajaan negeri tidak ada cukup wang untuk membina dan membangunkan negeri mereka.
Kalau kerajaan negeri mendapat segala kemudahan serta akses kewangan itu sudah tentu tidak ada lagi tohmahan yang boleh digunakan untuk merendah-rendahkan kerajaan negeri Kelantan. Ini hanya akan memadamkan angan-angan mereka untuk merampas kembali negeri Kelantan daripada Pas.
Bagi alasan tiadanya kerjasama dengan Kerajaan negeri pula nampaknya Mustapa tidak bercakap lurus. Apa yang dia mahu maksudkan adalah bahawa kerajaan pusatlah yang sebenarnya yang tidak mahu memberikan kerjasama kepada kerajaan negeri.
Takkanlah kerajaan negeri yang kegiatan ekonominya diterajui oleh Dato Husam Musa begitu bodoh mahu menolak kerjasama atau pertolongan kerajaan Pusat untuk memajukan negerinya. Tetapi sebaliknya apa yang terpaksa dibuat oleh Husam adalah terpaksa menentang kerajaan pusat yang enggan bekerjasama menyalurkan hak wang minyak rakyat Kelantan. Siapa sebenarnya tidak bekerjasama?.
Walau bagaimanapun kerajaan Kelantan sebenarnya tidak pernah berputus asa membangunkan ekonomi negerinya dan masih ada ramai pelabur luar negara yang memang berminat untuk mengintai peluang dan berniaga di Kelantan. Lihat gambar delegasi pelabut dari China dan juga Thailand yang membuat lawatan ke Kelantan di sini.
Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .