Ikuti Blog ini

Tanpa umno, petrol akan lebih murah

BATANG KALI – Ketua Umum Pakatan Rakyat (PR), Datuk Seri Anwar Ibrahim mengulangi janji beliau akan menurunkan harga petrol sebaik sahaja PR mengambil alih peme­rintahan negara.
“Saya berani ulang... hari ini menang (Pilihan Raya Umum Ke-13), esok saya umum harga minyak di seluruh negara turun,” katanya ketika berucap di hadapan 700 penyokong PR di Dewan Dato’ Abdul Hamid di sini, malam kelmarin.
Anwar, yang juga Penasihat Ekonomi Selangor berkata, beliau akan memanfaatkan sepenuhnya keuntungan hasil minyak negara yang dianggar berjumlah RM90 juta (? - harap Sinar semak semula angka ini - mungkin RM9 bilion - M@RHAEN) setahun untuk melaksanakan janji tersebut.

“Jangan kata Anwar bodoh ekonomi, Anwar tak reti, Anwar pembohong. Saya nak sebut di sini saya sanggup lakukan kerana bila harga minyak turun harga pengangkutan awam turun, jadi boleh kawal (harga barang),” katanya.

Beliau berucap pada program Ceramah Perdana Malaysia Tanpa Umno yang turut dihadiri Ahli Majlis Pimpinan Pusat PKR, Khalid Jaafar, Ketua PKR Cabang Hulu Selangor, Mohamed Nazar Yakin dan Pengerusi Jentera Pilihan Raya Dewan Undangan Negeri Batang Kali, Mat Rahat Ibrahim.

Anwar berkata, sekiranya PR menang pada PRU-13, Parlimen Hulu Selangor akan diambil kembali dan Dun PR akan menjadi lebih kuat.

“Mereka (Umno) akan guna habis kuasa Melayu. Itu saja modalnya,” katanya.

Beliau mendakwa, Umno akan menggunakan apa sahaja cara untuk memusnahkan pengaruh politiknya dan tidak mustahil beliau akan dipenjarakan sekali lagi.

Katanya, jika beliau dimasukkan ke penjara, kemenangan lebih besar akan berlaku (untuk PR).

Kalau ditakdirkan rakyat sedar, Anwar di luar pun insya-Allah kita menang, Anwar di dalam (penjara) lagi besar kita menang,” katanya, disambut dengan sorakan hadirin.

Terdahulu, Anwar menghadiri Majlis Makan Malam Mesra Rakyat bersama kira-kira 1,000 masyarakat Tiung Hua di Hulu Yam.

Dalam ucapannya pada majlis tersebut, Anwar mengajak penyokongnya menentang kerajaan Barisan Nasional (BN) dan Umno.

Beliau mengajak rakyat supaya menyelamatkan Selangor dan Malaysia dan sekali lagi melahirkan keyakinan untuk menawan Putrajaya pada PRU-13.

Beliau optimis untuk meningkatkan sokongan rakyat daripada 51 peratus pada PRU 2008 kepada sekurang-kurangnya 55 peratus pada PRU-13.

Kaum Cina turut rasa beban

CHUKAI – Beban kenaikan harga barang dan kos sara hidup yang semakin meningkat bukan sahaja dirasai masyarakat Melayu, malah kaum Tionghoa di bandar ini terutama dalam kalangan mereka yang tidak berkemampuan turut tertekan, kata Pengarah Pas Majlis Tindakan Dun (MTD) Chukai, Hanafiah Mat.

Susulan itu, Hanafiah berkata, pihaknya meneruskan inisiatif mengagihkan bantuan kepada kaum Tionghoa yang terdiri daripada orang miskin, ibu tunggal dan warga emas yang membabitkan seramai 120 orang penerima pada tahun ini termasuk lima daripadanya adalah kaum India.

Menurutnya, bantuan yang dihulurkan yang melangkaui kaum dan agama itu berupa barangan keperluan dapur sempena musim monsun bagi meringankan beban yang ditanggung.

“Tambahan lagi musim hujan sepanjang tengkujuh ini sudah tentu sedikit sebanyak membataskan pergerakan mereka untuk mencari rezeki, jadi sekurang-kurangnya dengan bantuan sebegini dapat meringankan kos perbelanjaan dapur mereka.

“Harga barang yang mahal sekarang juga membuatkan kos sara diri meningkat, malah mereka juga pada masa sama terpaksa menyediakan peruntukan untuk perbelanjaan sekolah anak-anak pula,” katanya ketika ditemui pada program penyampaian bantuan itu yang diadakan di Jalan Jakar, dekat sini.

Hanafiah berkata, menerusi program itu beliau juga dapat menyelami hati nurani kaum Tionghoa dan kehendak rakyat.

“Penyampaian bantuan sebegini sebenarnya adalah program tahunan yang dilakukan MTD Chukai kerana kami peka dengan kesusahan rakyat, bukan sahaja kaum Melayu dibela malah kaum Cina dan India juga sentiasa diambil berat.

“Lebih bermakna apabila melihat maklum balas daripada masyarakat Tionghoa yang ternyata sangat gembira dengan bantuan yang disampaikan. Dari sini juga hubungan dengan orang Cina ini dapat dan diperkukuhkan,” katanya.
- Sinar Harian
Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .