Ikuti Blog ini

Siri jelajah pelajar diteruskan meskipun diganggu samseng

NONEAidila Razak

Program jelajah seluruh negara bagi menuntut kebebasan akademik tidak akan dibatalkan meskipun mereka ceramah mereka di di Kampung Idaman, Klang, malam Sabtu lalu diganggu sekumpulan remaja yang bertindak ganas.

Presiden Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM) Ahmad Syukri Ab Razab (kiri) ketika dihubungi berkata bagi siri jelajah seterusnya di Batu Pahat, Johor, pada 26 Februari, pihaknya telah mengambil langkah-langkah keselamatan.

"Kami juga telah menghubungi penduduk tempatan bagi mendapatkan sokongan mereka. Pada acara di Klang hujung minggu lalu, penduduk tempatan yang membantu kami ketika keadaan tegang,” katanya.

NONEMenurut Ahmad Syukri, pihak polis juga telah dimaklumkan dan mereka sedang menunggu bagi mendapatkan permit bagi acara di Batu Pahat itu yang akan diadakan di dewan komuniti.

"Kami juga akan membawa pengawal keselamatan sendiri dan memastikan jumlah kami kali ini ramai, jika sesuatu yang tidak diingini berlaku," katanya.

Pada kejadian 12 Februari lalu, 14 aktivis pelajar telah dikepung oleh sekumpulan samseng di Kampung Idaman sehingga memaksa mereka berlindung di sebuah gerai makanan berhampiran.

"Satu kumpulan remaja di Kelantan juga telah menjemput kami untuk berceramah esok, dan kami meminta mereka membuat persiapan sewajarnya dan memaklumkan kepada kami tentang rancangan mereka," katanya.

NONEAhmad Syukri juga berkata bahawa mereka belum mendapat maklum balas dari polis berhubung kejadian Klang itu.

Pada kejadian itum kira-kira 100 samseng yang bermotosikal memecahkan kerusi dan menyelerakkan dewan serbaguna itu sebelum ceramah bermula. Mereka kemudiannya mengekori pelajar yang cuba membuat laporan polis.

Walaupun diiringi polis ke Ibu Pejabat Polis Daerah Klang untuk membuat laporan, kumpulan samseng bermotosikal itu membaling batu dan memukul kereta pelajar berkenaan dengan kayu sehingga salah sebuah kereta remuk.
Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .