Ikuti Blog ini

Suntikan semangat utk Anwar dan Pakatan, amaran utk Najib dan BN

Kejayaan Suu Kyi: Suntikan semangat utk Anwar dan Pakatan, amaran utk Najib dan BNSemakin banyak berita dari Myanmar yang menunjukkan tokoh pro demokrasi Aung San Suu Kyi dan pati NLD nya memenangi beberapa pilihanraya kecil hujung minggu lalu, pembangkang di Malaysia mula meraikan apa yang mereka lihat sebagai permulaan bagi tumbangnya sebuah rejim pemerintahan di Asia Tenggara.

“Tahniah kepada suara kebebasan dan keadilan.” Pemimpin Pembangkang Anwar Ibrahim menulis di tweetnya, antara yang awal mengucapkan tahniah kepada Suu Kyii, dimana beliau sering di bandingkan dengan sebagai 2 pejuang demokrasi terkenal di rantau ini.

Suntikan semangat baru untuk demokrasi

Samada junta tentera Myanmar akan cuba menafikan kejayaan besar NLD seperti pada tahun 1990, kejayaan besar Suu Kyii telah menjadi satu suntikan semangat kepada reformis Anwar dan gabungan Pakatan Rakyat ketika mereka siap sedia untuk pilihanraya yang mungkin melihat jatuhnya Umno-BN selepas 55 tahun pemerintahan kuku besi.

Selain dari Indonesia dan Filipina, negara2 lain di Asia Tenggara pada asasnya mengamalkan demokrasi-pseudo. Malah Singapura yang layak menjadi bangsa OECD, agak jauh ketinggalan dari segi hak demokratik dengan kerajaan nya menjaga tindakan malah pemikiran masyarakatnya secara aktif. Kebaikan nya Cuma kurang amalan rasuah dalam kerajaan Perdana Menteri Lee Hsien Loong.

Hal ini tidak berlaku pada rakan sejawat nya di Malaysia, PM Najib Razak, yang memandu negara ke arah amalan rasuah terburuk. Dengan menggunakan umpang perkauman dan agama, Najib harapkan peluang terakhirnya dengan menakut-nakutkan pengundi2 Melayu – terbesar di negara ini- untuk menolak Anwar dan Pakatan dalam pilihanraya umum yang dijangka berlangsung tahun ini.

Rasuah berleluasa di Malaysia

Seperti rakyat Myanmar, rakyat Malaysia dijangka mencari perubahan dan reform. Lebih dari RM1 trillion wang pembayar cukai sudah di bawa keluar secara haram untuk merasuah pegawai2 sejak 2000, dan pejabat Najib sendiri meramalkan negara akan bankrup pada tahun2019 jika tiada perubahan struktural dilaksanakan untuk mengurangkan hutang negara yang tinggi.

"Dari apa yang berlaku di Myanmar pada masa lepas, masih terlalu awal tapi kita berdoa dan harao pihak junta akan menghormati hasrat rakyat Myanmar dan mengiktiraf kejayaan NLD. Begitu juga dengan Malaysia. Najib melawat Myanmar minggu lepas, sejurus sebelum pilihanraya dan Malaysia juga menghantar pemerhati pilihanraya untuk memantau.Kita harap Najib juga menghormati demokrasi di negaranya sendiri dan biarkan pemerhati pilihanraya di sini dan memantau pilihanraya kita.” Timbalan Presiden PKR Tian Chua

Ada kebimbangan yang Najib, PM Malaysia yang dilabel sebagai jaguh “ cakap tak serupa bikin” oleh Washinton Post, akan mengambil langkah menipu bagi menghalang Pakatan. Ironi nya beliau menghantar pemerhati ke pilihanraya Myanmar tapi neggan membenarkan pemerhati luar negara memantau pilihanraya negara.

Malah ada yang bimbang Najib akan mencetus rusuhan seperti mengisytiharkan darurat atau pemerintahan tentera jika tewas.Setakat ini,Najib dan Umno BN enggan mengiktiraf sistem 2 parti, walaupun Pakatan membolot 5 dari 13 negeri pada 2008 dan memenangi 52% undi popular.

Kejayaan untuk rakyat

Di Myanmar, Suu Kyi menyeru rakyat supaya rakyat tenang dan tidak meraikan kejayaan tersebut kerana beliau bimbang ini akan menjadi alasan untuk junta melancarkan serangan.

Menyifatkan pengundian hujung minggu itu sebagai’ kejayaan untuk rakyat’ ,SuuKyi menyeru rakyat tenang sehingga keputusan rasmi.

“Memang biasa jika ahli-ahli dan penyokong NLD gembira ketika ini, Tapi kata-kata, kelakuan dan perbuatan yang merbahaya dan menyedihkan pihak lain dan rakyat mesti menjauhinya, Saya minta ahli2 NLD supaya memastikan kejayaan rakyat ini ialahyang bermaruah,” kata Suu Kyi, yang menjalani tahanan dirumah sejak 2 tahun yang lalu.

Junta masih menguasai Parlimen

Sementara itu, pegawai NLD mendakwa mereka sudah menang 43 dari 44 kerusi. NLD tidak bertanding di satu dari 45 kerusi itu.

“Setakat yang kami tahu dari sumber kami, calun2 NLD menang semua 44 kerusi. Saya fikir suruhanjaya pilihanraya akan mengumumkan secara rasmi tak lama lagi.” Pengurus Kempen NLD Nyan Win memberitahu Reuters.

Jika sah, kemenangan bersih ini bermakna NLD juga menang 4 kerusi di ibunegara,Naypitaw, bandar baru yang dibina oleh pihak junta dimana kebanyakan penduduk ialah kakitangan kerajaan dan anggota tentera.

Bagaimana pun, Union Solidarity dan Development Party (USDP) kekal golongan terbesar di parlimen walaupun kejayaan NLD itu sah. Pegawai USDP tidak dapat dihubungi untuk komen.
Malaysia Chronicle
Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .