Ikuti Blog ini

Kem Perlindungan Sementara Semenyih perlu perhatian - Suhakam

Susulan dakwaan kekasaran pihak imegresen terhadap beberapa tahanan Kem Perlindungan Sementara di Semenyih, Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (Suhakam) melalui Kumpulan Aduan dan Siasatan telah mengadakan lawatan ke kem tersebut pada 24 Jun lalu.

Naib Pengerusi Suhakam, Tan Sri Dato' Seri Panglima Simon Sipaun dalam kenyataannya kepada Harakahdaily berkata pihak Suhakam telah dimaklumkan oleh dua tahanan Myanmar yang didakwa dipukul oleh pegawai tersebut.

Delegasi Suhakam yang diketuai Dato' N. Siva Subramaniam bersama beberapa pegawai bahagian aduan dan siasatan telah melihat keadaan serta mengenal pasti masalah yang berhubung kait dengan kes seumpamama ini yang kerap kali berlaku.

Katanya, lawatan Suhakam ke kem tahanan tersebut selaras dengan peruntukan Akta 597 Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia tahun 1999 di bawah Perkara 4(2)(d), bagi memastikan keadaan tempat tahanan serta keadaan para tahanan adalah memuaskan mengikut peraturan yang ditetapkan dalam rang undang-undang.

Katanya, Suhakam memandang berat perkara tersebut kerana setiap individu tidak boleh dikenakan seksaan, layanan atau hukuman zalim serta tidak berperikemanusiaan serta menghina sebagaimana termaktub dalam Perkara 5, Pengisytiharan Hak Asasi Manusia Sejagat.

Sehubungan itu katanya, melakui kawatan tersebut, Suhakam mendapati perkara tersebut berlaku akibat daripada kem tahanan yang terlalu sesak.

Tambahan pula katanya, keadaan ini bukan sahaja mengakibatkan ketidakselesaan terhadap tahanan malah boleh mendatangkan mudarat terhadap kesihatan mereka.

Katanya, keadaan tersebut diburukkan lagi dengan kekurangan kakitangan Imegresen yang bekerja di kem tersebut yang menyebabkan pengurusan kem kurang berkesan.

Sehubungan itu beliau menggesa agar Kementerian Dalam Negeri dapat memberi perhatian yang serius dan mengambil tindakan sewajarnya agar perkara seumpama itu tidak berlaku.
Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .