Ikuti Blog ini

Ketua Menteri, Adun harungi banjir lawat mangsa

PULAU PINANG, 9 Sept - Adun Permatang Pasir, Mohd Hamdan Abdul Rahman dan Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng mengharungi banjir untuk melihat sendiri keadaan rakyat yang asyik bergelumang dengan kejadian banjir di samping memberikan sedikit bantuan makanan.

Mohd Hamdan yang baru pulang menziarahi keluarganya di Kedah dikatakan bergegas kembali ke Permatang Pasir semata-mata bersama rakyat di Permatang Rawa walaupun jam menunjukkan pukul 12 tengah malam.

Beliau diiringi petugas Pusat Khidmat Dun dan sebilangan pasukan Unit Amal Bukit Mertajam meredah air deras ke rumah-rumah mangsa untuk memastikan semua keadaan terkawal.

ImagePermatang Rawa merupakan satu-satunya kampung dalam Dun Permatang Pasir acapkali dinaiki air walaupun hujan selama sejam.

Peparitan yang tidak sempurna penyumbang trajedi tersebut tambahan lagi saliran air utama yang sedia ada semakin mengecil akibat hakisan dan pembangunan Bandar Perda sejak tahun 1990-an dulu.

Begitu juga Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng yang sanggup menggangkat seluar paras paha untuk meninjau sendiri permasalahan yang dihadapi oleh penduduk di Kampung Tok Subuh semalam.

Walaupun beliau datang setelah air kian surut namun kehadirannya bersama sepasukan dari Pejabat Daerah Seberang Perai Tengah (SPT) sudah memadai bagi merasai pengalaman dilanda banjir kilat.

Sebelum beliau berjalan meredah banjir, rombongannya diberikan taklimat ringkas oleh pegawai Bilik Gerakan Banjir SPT di Pejabat Daerah SPT.


Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .