Ikuti Blog ini

Negara Mengalami Krisis, Pemimpin UMNO Sibuk Berebut Jawatan

http://buletinonline.net/images/berita13/krisisumno1.jpg

Kuala Terengganu
- Parti-parti gabungan dalam Pakatan Rakyat mendapat undi popular lebih dari 51% berbanding undi yang diperolehi oleh UMNO dan Barisan Nasional di Semenanjung Malaysia pada pilihanraya ke 12 (PRU 12) yang lalu.

Ahli Dewan Undangan Negeri Batu Burok, Dr Syed Azman berkata demikian ketika mengulas keputusan PRU 12 pada bulan Mac lalu ketika berucap dalam program HIMPIT 2008 di Cendering, baru-baru ini.

“Kalau kita tengok, peratus undi yang didapati oleh Pakatan Rakyat di semenanjung Malaysia, lebih banyak daripada UMNO dan Barisan Nasional,

“lebih dari 51% undi popular yang didapati oleh Pakatan Rakyat, UMNO tidak sampai 50% undi dan mandat serta kepercayaan yang diberikan oleh rakyat,”ujar Dr Syed Azman,


Beliau berkata rakyat telah membuat keputusan pada PRU 12 yang lalu dengan memberikan mandat kepada Pakatan Rakyat untuk memenangi lima buah negeri termasuk Wilayah Persekutuan dan menolak majoriti 2/3 Barisan Nasional di Parlimen.

Oleh yang demikian, katanya, keputusan PRU 12 telah mengubah lanskap politik negara dimana ‘trend’ pengundi bukan lagi memilih parti yang berdasarkan perkauman.

“Suasana lanskap politik negara telah berubah, trend dan cara orang mengundi tidak lagi bersifat perkauman,

“sebab itulah orang Cina boleh undi PAS, India boleh pangkah PAS, orang Melayu boleh pangkah DAP, tak ada masalah,

“Orang India boleh pakai baju PAS tampal poster, pemuda-pemuda Cina boleh pakai T-Shirt PAS,”kata beliau yang juga Ahli Jawatankuasa PAS Pusat.

Namun sebaliknya, kata beliau, UMNO tidak dapat menerima hakikat bahawa kekalahahan Barisan Nasional adalah disebabkan oleh parti itu.

Justeru, katanya dalam keadaan negara mengalami krisis ekonomi yang parah, pemimpin UMNO sibuk dengan kempen merebut jawatan dan tidak mempedulikan nasib rakyat.

“Semua pemimpin-pemimpin dunia perah otak memikir bagaimana nak selesai masalah ekonomi negara masing-masing dan masalah ekonomi dunia,

“tapi Pemimpin-pemimpin UMNO perah otak bincang sesama dia (mereka) bagaimanana nak terus berkuasa, bagaimana nak dapat jawatan, bagaimana nak rampas jawatan,”kata beliau
Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .