Ikuti Blog ini

BENARKAH RASHID SPR BERANI SAMAN PEMBANGKANG?

Tan Sri Abdul Rashid Abdul Rahman yang bersara sebagai Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) mulai hari ini dilaporkan oleh mStar sedang mempertimbangkan untuk menyaman pemimpin-pemimpin parti pembangkang yang 'memfitnah' beliau sepanjang menerajui suruhanjaya itu.

Tapi beranikah beliau menyaman pemimpin-pemimpin pembangkang? Setahu saya setiap tuduhan pembangkang tentang SPR itu sarat dengan bukti-bukti yang kukuh. Contohnya pengendalian pilihanraya yang berat sebelah, pengundi hantu dan lain-lain; adakah Rashid yakin ia tidak benar-benar berlaku? Mungkin Rashid hanya bergantung kepada laporan pegawai-pegawainya di peringkat negeri atau mungkin tahu 'silap mata' SPR tetapi tidak ingin mendedahkannya bagi melindungi mereka yang berjasa melantik dan menyambung kontrak jawatannya dulu.

Semua tahu SPR memang banyak kelemahannya, selagi ia tidak menjadi Suruhanjaya yang benar-benar bebas. Bagi mereka yang pernah berkhidmat dengan SPR, mereka pasti tahu sama ada jika Rashid membawa kes ini ke mahkamah, dia berpeluang untuk memenanginya atau tidak. Mereka tahu sama ada 'hantu' memang wujud atau tidak wujud. Cuma hendak bercakap tentang 'hantu' ini perlu tengok orang juga.

Apapun, kita tunggulah sama ada saman itu benar-benar akan dilakukan Rashid, atau sekadar cakap-cakap biasa seorang pegawai di majlis keraian sebelum bersara.



Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .