Ikuti Blog ini

Kuala Terengganu: Jangan Ugut Rakyat Dengan Angpau

http://buletinonline.net/images/berita15/angpauugut.gif
Beri Duit ‘Angpau’ Dengan Ikhlas, Jangan Jadi ‘Alat’ Ugut Rakyat

Kuala Terengganu - Barisan Nasional khususnya MCA diingatkan supaya mengagih-agihkan duit ‘angpau’ kepada 8,000 penduduk tionghua negeri Terengganu dengan ikhlas dan tidak menjadikan pemberian itu sebagai satu ‘alat’ untuk mengugut rakyat menjelang pilihanraya kecil (PRK) parlimen Kuala Terengganu.

Pengerusi Penaja Parti Tindakan Demokratik (DAP) Kampung China Kuala Terengganu Encik Ng Chai Hing (gambar kanan) berkata demikian ketika ditemui selepas majlis ceramah Isu Sidang DUN Terengganu di Kampung Kolam, dekat sini semalam.

http://buletinonline.net/images/berita14/chaihing.jpgBeliau berkata demikian ketika diminta mengulas kenyataan Pengerusi Jawatankuasa Perindustrian, Perdagangan dan Alam Sekitar negeri, Toh Chin Yow yang mengatakan kerajaan negeri sudah meluluskan peruntukan kira-kira RM25 juta untuk tujuan tersebut

Ng berkata pemberian ‘duit raya’ menjelang Tahun Baru China oleh kerajaan negeri Terengganu adalah amat dialu-alukan, namun beliau bimbang kerana pemberian tersebut diumumkan pada waktu hampir kepada PRK Kuala Terengganu.

“Saya mengalu-alukan usaha kerajaan negeri yang memutuskan untuk beri ‘angpau’, tapi mengapa sekarang waktu yang hampir dengan pilihanraya,”katanya ketika diminta mengulas kenyataan Pengerusi Jawatankuasa Perindustrian, Perdagangan dan Alam Sekitar negeri, Toh Chin Yow yang mengatakan kerajaan negeri sudah meluluskan peruntukan kira-kira RM25 juta untuk tujuan tersebut

Menurut Ng, sebagaimana amalan yang dilakukan pada waktu lalu, ‘duit raya’ dari dana khas (wang ehsan) kerajaan persekutuan telah dijadikan alat untuk mengugut masyarakat Tionghua.

Pandangan Ng dikongsi bersama oleh ahli Kelab Penyokong PAS Encik Lee Ting Wan, 62, (gambar bawah) yang berasal dari Besut.

Beliau yang dihubungi Buletinonline samalam berkata MCA Besut juga melakukan perkara yang sama, mengugut orang-orang Tionghua Besut dalam pengagihan ‘wang ehsan’.

http://buletinonline.net/images/pas/api1.gif“Dia (MCA) panggil orang sokong dia, kalau tidak sokong, tak dapat ‘wang ehsan’, saya tak dapat, borang pun tak boleh sebab dia kata saya sokong Tok Guru,”katanya.

Lee yang menjalankan perniagaan sebagai Tukang Jahit menyatakan orang-orang kuat MCA berkata demikian kerana beliau telah meletakkan gambar Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Dato’ Nik Abdul Aziz Nik Mat didalam kedainya.

Oleh yang demikian, Ng berkata beliau bersama-sama rakan-rakanya di Kuala Trengganu akan membuat pemantauan terhadap pemberian duit angpau itu supaya ianya akan sampai kepada matlamat dan sasaran sebagaimana tujuannya.

“Kita akan tengok, orang ramai yang dapat duit itu benar-benar layak, kita akan buat laporan sekiranya ada apa-apa yang tak kena,”tambahnya.

Buletinonline difahamkan, borang duit ‘angpau’ tersebut telah mula diedarkan di Dewan Tuanku Abdul Rahman, Kuala Terengganu mulai semalam.



Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .