Ikuti Blog ini

Akhiran idaman



Setiap yang hidup PASTI akan mati. Bagaimana cara kematian itu terletak kepada ketentuan Illahi.

Bagaimanakah anda mahu akhiran hidup anda? Biarpun kita setiap kali berdoa untuk mati di dalam iman dan Islam, hanya Allah sahaja yang maha mengetahui.

Sepertimana kisah di dalam paparan video di bawah, imam ini meninggalkan dunia ketika sedang berceramah agama. Malaikat maut akan mencabut nyawa di ketika mana sekalipun mengikut ketentuanNya tanpa lewat barang seminit.

Lihat kepada bola mata imam ini ketika di saat akhirnya. Ia melihat ke arah kanan. Menurut ustaz saya, jika ia melihat ke arah kanan bermakna malaikat maut datang kepadanya dari arah kanan yang membawa maksud kesudahan yang baik. Jika ia melihat ke arah kiri, na'uzubillah.



Teringat saya kepada kisah arwah bapa Abdullah Fahmi, Juara Akademi Al-Quran 1 TV9 yang juga meninggal dunia ketika sedang memberikan kuliah/ceramah agama di masjid.

Adakah terlekat cita-cita kita untuk berakhir sedemikian rupa? Rezeki dan kemampuan seseorang berbeza. Jika tidak mampu untuk berakhir ketika berceramah agama, sekurang-kurangnya dapat berakhir di kala mendengar ceramah agama.

Mesej yang perlu direnungkan ialah selalu-selalu dan rajin-rajinlah kemajlis ceramah agama.

Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .