Ikuti Blog ini

Dun Perak akan di bubarkan sebelum Sep. 2009 - Penganalisis Politik




Mengikut perundangan , kita terpaksa mengadakan pilihanraya setiap 5 tahun sekali.Suka tak suka , kita kena rujuk kepada rakyat.Kita kena minta mandat baru daripada rakyat.

Namun, begitu dalam keadaan tertentu seperti yang berlaku di Perak kini, pembubaran DUN dan mengadakan PRU yang baru amatlah perlu bagi memulihkan kemelut politik negeri Perak yang telah berlarutan sekian lama.

Bagaimanakah kerajaan kudeta Zambry mahu mentadbir negeri Perak menjelang 2010 nanti sedangkan DUN Perak perlu bersidang untuk meluluskan peruntukan dan perbelanjaan untuk 2010 nanti.

Dan bagaimana DUN Perak akan bersidang pada masa yang akan datang nanti? Tentu berlaku lagi kekecuhan seperti mana berlaku pada 7 Mei lalu.Kali ini tentu lebih hebat!

Berapa ramai polis akan dikerahkan untuk masuk kedalam dewan dan mengawal di luar dewan?Dan berapa ramai tangkapan awam akan dilakukan?

Pakatan Rakyat berdendam dan kali ini mereka pasti akan mengangkat Speaker Haram R.Ganesan keluar dewan sepertimana yang Umno/BN lakukan dulu.

Kali ini, rakyat telah menjangkakan apa yang akan berlaku, tidak seperti mana pada 7 Mei lalu.Dan kali ini , satu Malaysia akan pasti turun untuk bersama Pakatan Rakyat pada persidangan DUN perak yang akan datang.Inilah sebenarnya yang menggerunkan kerajaan kudeta Zambry.

V. Sivakumar akan terus menjadi Speaker Dewan Undangan Negeri Perak yang sah disisi undang-undang manakala R. Ganesan, calon lantikan Barisan Nasional adalah Speaker haram dan perampas kuasa.

Apakah helah Zambry dan kerajaan kudetanya untuk terus menangguhkan persidangan DUN dan hingga bila?

Ramai penganalisis politik berpendapat, DUN Perak terpaksa juga dibubarkan selewat-lewatnya bulan September 2009 memandangkan perlunya meluluskan bajet 2010. Kalau tidak, bagaimanakah kerajaan negeri mahu membayar gaji kaki tangannya?

Bekas Hakim Mahkamah Rayuan, NH Chan berkata,tafsiran Artikel 36A klausa 2(c),(d), 5 dan 6 dalam perlembagaan negeri itu jelas membuktikan bahawa kedudukan Sivakumar tidak boleh dirampas oleh mana-mana pihak.

Pembubaran DUN jelas tidak dapat dielakan.Mahu tak mahu Zambry dan kerajaan kudetanya terpaksa tunduk kepada kemahuan rakyat untuk mohon pekenan rakyat.
Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .