Ikuti Blog ini

Isu gereja: Hishammuddin, Musa wajar letak jawatan

KUALA LUMPUR : Tindakan polis membebaskan seorang individu yang mengaku di dalam Facebooknya melakukan pembakaran gereja tidak masuk akal. Hal ini kerana polis dilihat tidak melakukan penelitian yang rapi terlebih dahulu sedangkan suspek yang sudah dikenalpasti polis belum ditangkap.
"Setahu saya mana ada orang nak mengaku kata dia yang bakar. Bawa pertuduhan ke Mahkamah pun tak ada yang mengaku. Tiba-tiba polis boleh menangkap seseorang yang mengaku dalam facebook kata dia yang buat.
"Tiba-tiba Polis boleh menangkap sesorang yang mengaku dalam facebook kata dia yang buat. Kemudian Polis bebas bila budak tersebut menyatakan dia saja main-main," tegas Naib presiden PAS, Datuk haji Mahfuz dalam kenyataan media yang dihantar kepada Era Pakatan.
Bagi Mahfuz, ini menunjukkan polis terlalu lemah dan terlalu percaya apabila individu yang ditahan buat pengakuan dia yang melakukan pembakaran ke atas gereja.
Polis yang saya katakan di atas patutnya buatlah pertemuan berjumpa dengan budak tersebut di rumah dia, tanya dahulu baru buat keputusan nak tangkap atau tidak. Ini terus tangkap bawa ke balai Polis. Ini yang orang ramai persoalkan kebijaksanaan Polis kejap kena siasat dan teliti dulu, kejap terus tangkap," jelas Mahfuz
Bagi Mahfuz, yang jelas polis boleh di permain dan di tipu oleh sesorang.
Beliau sebagai berkata, sekiranya budak kolej swasta boleh menipu dan mempermainkan polis, sudah tentu Umno lebih dahsyat lagi menipu dan memperalatkan Polis untuk kepentingan politik UMNO yang tersepit.
"Jangan-jangan kes pembakaran gereja akan jadi macam kes enjin jet hilang. Setahun empat bulan Polis ambil masa untuk siasat baru dapat tangkap dan dakwa. Itu pun Sarjan dengan prebet cabok saja. Yang atas terlepas, yang lagi atas hilang terbang bersama enjin jet.
Semalam, dilaporkan seorang telah ditahan polis selepas dia mengaku dalam facebooknya melakukan pembakaran gereja. Dia kemudiannya dibebaskan dengan jaminan polis selapas menyatakan dia saja buat pengakuan main-main.
KUALA LUMPUR, 17 Jan: Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Hussein dan Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan wajar melepaskan jawatan atau diberhentikan berikutan kegagalan mengawal kejadian pembakaran dan pencemaran ke atas gereja yang sangat memalukan negara.

Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar berkata, keadaan itu terus memberikan imej yang buruk kepada negara kerana dilihat tidak mempunyai keupayaan menjamin keselamatan dan ketenteraman awam untuk rakyat.

Katanya, kegagalan itu perlu dipertanggungjawab ke atas Kementerian Dalam Negeri (KDN) dan Polis Diraja Malaysia (PDRM) khususnya Hishammuddin dan Musa yang jelas gagal untuk mencapai Indeks Prestasi Utama (KPI) dan NKRA kedua-dua institusi tersebut.

“Oleh itu, amat wajar Hishammuddin dan Musa melepaskan jawatan atau diberhentikan dari jawatan masing-masing atas kegagalan mencapai KPI masing-masing,” ujarnya kepada Harakahdaily.

Tambahnya, apa guna bercakap dan bermesyuarat berkenaan KPI apabila KPI paling penting untuk KDN dan PDRM ialah menjaga keselamatan rakyat dan harta benda rakyat tidak dapat dijamin.

Ini, ujarnya dapat dilihat dengan kejadian terbaru di sebuah gereja di Kota Tinggi yang boleh mengakibatkan berlaku pertembungan antara kaum dan agama di kalangan rakyat Malaysia.

Katanya, kabinet Datuk Seri Mohd Najib Razak hanya bercakap besar tentang pencapaian KPI, walaupun sudah dua kali kabinet membincangkannya, tiba-tiba kewajipan asas kerajaan amnya dan KDN serta PDRM khasnya untuk menjamin keselamatan dan ketenteraman awam serta menjaga harta benda rakyat tidak dapat dilakukan.

“Hishammuddin dan Musa kena berhenti atau diberhentikan daripada jawatan masing-masing dan Najib kena tunjuk pada rakyat ‘kaki bangku’ seperti kedua-duanya tidak ada tempat dalam kabinet dan kerajaan.

“Buang saja mereka, baru Najib boleh bercakap walk the talk,” ujarnya yang juga Ahli Parlimen Pokok Sena.

Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .