Ikuti Blog ini

KJ Gabra Ezam Jeling Jawatan Ketua Pemuda Umno


Oleh Dzulkarnain Taib

Setelah dilantik secara rasmi sebagai anggota Dewan Negara 3 Mei lalu, bekas Ketua Angkatan Muda KEADILAN, Mohamad Ezam Mohd Nor kini didakwa 'berminat' serta mengalihkan pandangan mata politiknya kepada jawatan Ketua Pergerakan Pemuda Umno yang disandang oleh Khairy Jamaluddin.

Pemerhati politik berpendapat dengan kuasa politik baru yang ada pada tangan bekas Setiausaha Politik kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim itu. Beliau berpeluang untuk merebut jawatan yang kini disandang Khairy.

Sehingga berita ini ditulis Khairy masih lagi Ketua Pemuda Umno yang dinafikan sebarang jawatan kabinet.

Bekas Exco Pemuda Umno, Tamrin Ghafar tidak menolak jawatan Khairy akan dicabar Senator Ezam dalam pemilihan parti akan datang.

"Ezam baru saja terima 'hadiah' dari Najib(Perdana Menteri) dalam bentuk lantikan sebagai Senator dan tidak mustahil akan dapat hadiah yang lebih besar kalau dilantik timbalan menteri.

"Saya tidak menolak kemungkinan Ezam akan cuba membina kekuatan beliau mulai sekarang dan seterusnya bertanding melawan Khairy. Lagi pun dia masih muda dan mempunyai cita-cita politik yang besar," kata anak bekas Timbalan Perdana Menteri itu.

Malah Naib beliau, Datuk Razali Ibrahim diberikan jawatan empuk sebagai timbalan menteri, seolah-olah meletak garam ke luka yang sudah parah terhadap Khairy.

Kini dengan kemunculan Senator Ezam yang popular dengan "enam kotak rahsianya', nasib Khairy lagi terumbang-ambing.

Walaupun kalah kepada Khairy, Datuk Mukhriz Mahathir, anak mantan Perdana Menteri ,Tun Dr Mahathir Mohamad dilihat sebagai 'lembik' dan tidak berkarismatik seperti Senator Ezam yang dikenali sebagai orator yang hebat dan mampu mengkagumkan penonton seperti juga Anwar, bos lama beliau.

Sekiranya Senator Ezam pandai mengambil hati Presiden Umno, Datuk Seri Najib Razak seperti mana yang dibuktikan pada kempen pilihan raya kecil Hulu Selangor, laluan beliau menuju ke puncak kuasa dalam Umno melalui jawatan Ketua Pemuda Umno dianggap cerah.

Apatah lagi sekiranya Najib melantik Senator Ezam sebagai timbalan menteri maka berputih matalah Khairy dan kuncu rapatnya di parlimen dan didalam Umno.

Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .