Ikuti Blog ini

Pelajar tahfiz Padang Balang dan anak Ibrahim Libya diraikan

KUALA LUMPUR, 3 Sept: Program 'Mubarak Ramadan dan Syawal' anjuran Bilik Berita Harakah dan Dewan Muslimat PAS Pusat diteruskan dengan memberi sumbangan kepada pelajar-pelajar miskin dan anak-anak yatim di Tahfiz Darul Furqan, Kampung Padang Balang, Sentul, dekat sini.

Seramai 50 orang pelajar tahfiz yang terdiri daripada anak-anak yatim serta pelajar yang memerlukan bantuan telah menerima sumbangan daripada Ketua Muslimat PAS, Ustazah Nuridah Mohd Salleh dan Ketua Pengarang Harakah, Ahmad Lutfi Othman, pada petang 30 Ogos lalu.

Bilik Berita Harakah serta Dewan Muslimat PAS Pusat turut memberi sumbangan barang-barang keperluan dapur seperti beras, mihun, minyak masak, gula dan telur kepada Tahfiz Darul Furqan.

Barangan tersebut diserahkan kepada Mudir Tahfiz, Ustaz Salleh Sani Harun Al-Hafiz yang diadakan di dewan surau tahfiz berkenaan. Turut hadir hampir 100 pelajar lelaki dan perempuan. Turut sama, Setiausaha Muslimat PAS Pusat, Kartini Ahmad.

Ustaz Salleh dalam ucapan ringkas mengucapkan jutaan terima kasih atas ingatan Harakah dan Dewan Muslimat PAS Pusat di atas sumbangan makanan dan wang kepada pelajar-pelajarnya. Tahfiz Darul Furqan diasaskan sejak lebih 15 tahun lalu dan mendapat sambutan yang begitu menggalakkan.

Sementara Ustaz Nuridah mengingatkan pelajar-pelajar agar rajin menekuni ilmu, terutama di bulan Ramadan ini. Beliau menjelaskan sumbangan yang diserahkan adalah derma ikhlas daripada orang ramai, khususnya pembaca Harakah.

"Kami hanya menjalankan amanah orang ramai untuk menyalurkan sumbangan kepada pihak yang memerlukan. Moga dengan usaha kecil ini dapat meringankan sedikit bebanan kewangan di bulan penuh keberkatan ini, apatah lagi menjelang Syawal," ujar Ustazah Nuridah.

Ahmad Lutfi ketika ditemui pula berazam untuk menjejaki lebih banyak lokasi bagi menyerahkan sumbangan masyarakat yang cukup prihatin dengan golongan yang tidak bernasib baik.

"Tabung yang dianjurkan Dewan Muslimat ini masih baru, namun dilihat dari sambutan penderma, Alhamdulillah. Saya jangkakan untuk masa akan datang, insya-Allah ia mampu mengutip dana lebih banyak, yang boleh diagihkan kepada lebih ramai khalayak," kata Ahmad Lutfi.

Sumbangan kewangan daripada seluruh rakyat Malaysia masih diperlukan. Segala derma dan bantuan boleh disalurkan terus ke dalam akaun Maybank 564025400533, atas nama Parti Islam Se-Malaysia.

Dalam perkembangan lain, Ahmad Lutfi turut menyampaikan sumbangan kepada Mudir Maahad Tahfiz At-Taqwa, Ustaz Mohd Islah Ibrahim, iaitu anak sulung Assyahid Ibrahim Mahmud atau lebih dikenali sebagai Ibrahim Libya, di Jalan Gajah 24, Kubu Gajah, Sg Buloh. -Hrkh

Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .