Ikuti Blog ini

Tenang, Ujian Terakhir BN Dan Pakatan

ANALISIS terhadap Barisan Nasional (BN) dan Pakatan Rakyat akan memperlihatkan pertempuran yang sengit apabila mereka menghadapi pilihan raya kecil Tenang, yang pertama di Johor, dengan tekanan lebih mengenai impinan untuk Putrajaya, dan juga keupayaan menyusup kedalam kubu BN.

Wakil rakyat Tenang Sulaiman Taha meninggal dunia awal pagi kelmarin disebabkan kencing manis. Dia dimasukkan kedalam Hospital Pakar Ampang Puteri sejak 24 Nov. Dengan kematiannya, negara akan menyaksikan satu lagi pilihan raya kecil, ke-14, sejak 2008.

Johor dikenali sebagai salah satu "votebanks" untuk BN, sebuah negeri yang telah menyelamatkan gabungan pemerintah daripada penghinaan dan menjadi penghalang kepada pembangkang pada pilihanraya umum 2008 dimana BN kehilangan lima buah negeri dan dua pertiga majoriti di parlimen.

Dan di tengah-tengah spekulasi meluas Perdana Menteri Najib Tun Razak akan mengadakan pemilihan pada suku pertama tahun depan, undi di Tenang dilihat menjadi satu lagi 'bayangan' pilihan raya umum ke-13.

Fokus sekali lagi akan diberikan kepada corak pengundian bukan Melayu. Orang Melayu mewakili hampir 50% daripada pengundi. Cina dan India mewakili 39% dan 12% pengundi, satu perbezaan yang besar di antara 14,511 pengundi berdaftar bagi kawasan pengundian separa bandar ini.

Kekalahan Pakatan dalam dua pilihan raya kecil yang diadakan serentak di Galas, Kelantan and Batu Sapi, Sabah, menjadi tanda undi Cina telah kembali kepada BN. Presiden MCA Dr Chua Soi Lek meraikan fakta tersebut dan menyatakan keyakinanannya bahawa perkara ini akan berterusan.

Sasaran Pakatan Kurangkan Majoriti BN

Ini akan menjadi di antara halangan-halangan Pakatan di Tenang. Perkembangan 2008 kelihatan peralihan undi bukan Melayu dan "liberal progresif" sokongan orang Melayu bandar berlaku termasuk di Tenang, bagaimanapun fenomena ini tidak memberi kesan yang banyak.

Chua kelihatan akan mengekalkan sokongan baik terhadap MCA dan di atas kertas ia kelihatan tidak begitu sukar. Tenang termasuk kawasan pilihan raya Parlimen Labis. Ia benteng utama MCA dan kepada pucuk pimpinan anak lelakinya, Chua Tee Yong.

Keputusan 2008 , di mana arwah Sulaiman mengalahkan calon PAS, Mohd Saim Siran, ia kelihatan sukar untuk Pakatan menjangkakan satu keputusan yang baik. Undi Melayu kekal kepada Melayu Umno. Mohd Saim telah dikalahkan bukan sahaja pada 2008 tetapi juga dalam pilihan raya umum 2004.

Bagaimanapun Majoriti BN menurun dengan banyak. Ia telah dikurangkan hampir separuh. Kemenangan Sulaiman diberi saingannya dengan jumlah yang sangat besar, 5,517 majoriti sebelum ini tetapi pada 2008 ia hanya 2,492. Pengurangan drastik dianggap berpunca daripada peralihan undi Cina dan India kepada Pakatan.


Sasaran paling pragmatik untuk Pakatan ialah untuk meneruskan usahanya untuk mengurangkan terus majoriti pesaingnya sebagai satu pertempuran yang simbolik. Sekiranya ini berlaku, blok pembangkang boleh meraikan kejayaan dalam "perang saraf" di mana ia boleh bermegah meraikan sokongan bukan Melayu yang berterusan. Ia juga akan memberi isyarat bahawa kempen Pakatan telah berjaya meresapi Johor.

Bagaimanapun masih terlalu awal untuk menentukan sama ada Pakatan akan meletakkan calon PAS untuk bertanding di Tenang dalam usaha Pakatan untuk memberikan cabaran yang sengit di sana.
Pertarungan Pertama Presiden Baru MIC

Setakat yang diketahui setakat ini, berdasarkan pola sokongan pengundian Melayu menunjukkan orang Melayu kekal terbahagi, dan sokongan untuk kedua-dua pihak kekal tidak berubah. Keberkesanan PAS boleh diukur dengan usahanya untuk menarik peneroka-peneroka Felda masuk ke dalam kem mereka. Rizab tanah Felda merupakan sebahagian kecil pemilih Tenang.

Sementara itu, pilihan raya kecil ini juga menjadi ujian pertama sebenar G Palanivel sebagai Presiden baru MIC, parti komponen berasaskan India ketiga terbesar dalam BN.

S Samy Vellu meletakkan jawatan sebagai presiden MIC pada 6 Dis selepas menerajui parti itu selama 31 tahun, dipercayai diatur oleh Umno kerana mendapati kebencian terhadap bekas menteri dikalangan pengikutnya semakin tinggi.

Ia satu fakta yang diketahui pemimpin-pemimpin kanan Umno dan merasakan bahawa sudah tiba masanya untuk Samy Vellu berhenti. Dia telah dilihat menjadi penghalang dan menyekat usaha Najib untuk mendapatkan semula undi bukan Melayu kembali ke dalam kem BN.

Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .