Ikuti Blog ini

DUN Sarawak bubar Isnin



KUCHING 19 MAC : Dewan Undangan Negeri (DUN) Sarawak akan dibubarkan Isnin ini untuk membolehkan pilihanraya negeri diadakan, kata Ketua Menteri Tan Sri Abdul Taib Mahmud.

Taib turut mengesahkan beliau akan memimpin kempen Barisan Nasional. Parti pemerintah itu dijangka diberi saingan hebat oleh Pakatan Rakyat dan Snap khususnya di kawasan bandar dan tempat yang mempunyai jumlah pengundi kaum Dayak yang ramai.

Suruhanjaya Pilihan Raya akan bermesyuarat minggu depan untuk menetapkan tarikh penamaan calon dan hari pembuangan undi untuk 71 kerusi di negeri itu.

Adalah dijangka pilihanraya itu akan ditetapkan pada awal April dengan tempoh berkempen antara tujuh hingga sepuluh hari.

Taib yang menerajui Sarawak selama 30 tahun, mengumumkan pembubaran DUN itu pada sidang media di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuching, selepas mengiringi Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak berlepas pulang ke Putrajaya selepas lawatan sehari ke Sarawak.

Taib berkata, beliau sudah menemui Yang di-Pertua Negeri, Tun Abang Muhammad Salahuddin Abang Barieng, untuk memaklumkan perkara itu.

BN kini menguasai 63 kerusi di DUN Sarawak , dengan Parti Pesaka Bumiputera Bersatu pimpinan Taib menang 35 kerusi, Parti Bersatu Rakyat Sabah (SUPP) 12 kerusi.

Dua parti komponen lain dalam BN Sarawak, iaitu Parti Rakyat Sarawak dan Parti Progresif Demokratik (SPDP) masing-masing memegang lapan kerusi.

Pakatan Rakyat pula mempunyai tujuh kerusi iaitu DAP enam dan Parti Keadilan satu. Baki satu kerusi dimiliki Parti Cinta Malaysia (PCM).
Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .