Ikuti Blog ini

Kebakaran Di Kondo Jalan Ampang, Renungkanlah!

Kuala Lumpur: Satu letupan kuat dipercayai berpunca daripada letupan gas berlaku di tingkat 17 sebuah kondominium di Jalan Ampang di sini, malam tadi, sehingga menggegarkan beberapa bangunan di sekitar ibu negara.

Kejadian jam 7.40 malam itu mengakibatkan tingkap kaca beberapa bangunan kondominium berhampiran serta sebuah hotel yang terletak kira-kira 250 meter dari tempat kejadian pecah dan kacanya bertaburan di atas jalan.

Letupan itu turut menyebabkan penghuni unit di tingkat 17 berkenaan yang dikenali sebagai Paul Christopher Lovell, 61, seorang rakyat British cedera namun dilaporkan tidak serius.

Saksi, Daniela Samarero, 42, yang tinggal di tingkat 12 kondominium sama berkata, ketika kejadian beliau dan suaminya sedang menonton televisyen di ruang tamu sebelum dikejutkan dengan letupan kuat.

“Letupan itu yang menyebabkan semua kaca tingkap rumah kami pecah bertaburan. Malah, batu marmar pada bahagian dinding turut pecah.

“Saya dan suami terus bergegas mengambil dua kucing peliharaan kami dan lari turun mengikut tangga kecemasan untuk menyelamatkan diri,” katanya yang bertugas di Kedutaan Belanda dan tinggal di kondominium itu sejak Ogos tahun lalu.

Katanya, sejurus letupan itu, beliau dan penghuni di blok B bahagian selatan kondominium itu kelam kabut menyelamatkan diri kerana bimbang kejadian lebih buruk berlaku.

Sementara itu, Timbalan Pengarah Operasi Bomba, Jabatan Bomba dan Penyelamat Kuala Lumpur, Azizan Ismail, berkata empat jentera bersama 38 anggota berjaya mengawal api dalam masa 45 minit.

“Selepas sejam, api dapat dipadamkan dengan sepenuhnya dan siasatan awal mendapati letupan dan kebakaran berpunca dari gas memasak yang memenuhi segenap ruang rumah dari saluran gas di unit itu,” katanya ketika ditemui di tempat kejadian.

Katanya, Unit Forensik belum dapat memastikan punca sebenar, sama ada kebocoran gas berpunca akibat kecuaian tuan rumah atau kerosakan pada saluran gas.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Kuala Lumpur, Datuk Ku Chin Wah mengesahkan mengesahkan Levell baru berpindah ke kondominium itu, Jumaat lalu.

Levell kini dirawat di Hospital Prince Court. -BH


GB dah tulis semalam, ada pihak tertentu di dalam negara ini "suka bermain api".

Blogger dan Utusan memainkan api keagamaan dan bangsa untuk meniupkan sentimen kebencian terhadap agama Kristian di kalangan orang Melayu.

Dan Tuhan pun tunjukkanlah dua peristiwa kebakaran berlaku di dalam negara semalam, satu kebakaran banglo empat tingkat milik Setiausaha Agung UMNO, satu lagi kondominium di Jalan Ampang.

Jika tidak dibendung fitnah blogger UMNO dan Utusan Malaysia tersebut, jangan terperanjat nanti satu negara terbakar lantarannya.

Setiap musibah yang datang itu adalah sesatu yang sepatutnya direnungkan. Allah tak buat sesuatu itu saja-saja. Ia hanya dapat "dibaca" oleh hati-hati yang bercahaya.

Dan setiap satu kejadian Allah s.w.t. tidak ada yang sia-sia, walaupun seekor hama. Ayat manzurah adalah ayat yang jelas dan nyata untuk kaum yang mahu berfikir dan menggunakan aqal yang dikurniakanNya.

Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi dan silih bergantinya malam dan siang terdapat tanda-tanda bagi orang yang berakal, (iaitu) orang-orang yang mengingati Allah sambil berdiri atau duduk atau dalam keadaan berbaring dan mereka memikirkan tentang ciptaan langit dan bumi (seraya berkata) Ya Tuhan kami, tiada Engkau ciptakan ini dengan sia-sia. Maha suci Engkau, peliharalah kami dari seksa neraka - Ali-Imran : 190-191
Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .