Ikuti Blog ini

Soalan yang tidak dijawab Najib ketika di Terengganu?

Semasa lawatan PM ke Terengganu sejak semalam, beberapa siri program diatur. Masa yang penting untuk lawatan PM bersama rakyat terpaksa dihabiskan kepada pimpinan UMNO di perhimpunan tertutup bersama semua ADUN, Ahli Parlimen serta pimpinan UMNO-BN Terengganu. Untuk apa? Macam biasalah. Cuba gosok-gosokkan dan bagi ubat penawar untuk membetulkan tulang terseliuh kepimpinan UMNO-BN. Walaupun dah acap-kali diwar-warkan bahawa Umno Terengganu sudah selesai, tetapi nampaknya penyelesaian terbaik sebagaimana dicadangkan penulis sebelum ini adalah biarkanlah Umno-BN kalah dahulu dalam PRU-13 ni. Barulah UMNO boleh bersatu kembali.

Sebelum UMNO Terengganu buat retreat dalam mempersiapkan diri menghadapi pilihanraya umum, Team Idris Jusoh telah mendahului retreat tersebut untuk mengukuhkan dan memastikan cengkaman politik beliau. Dengar khabar jauh sekali retreat kali ini sehingga ke UK bersama 46 orang regu beliau. Apapun semoga ada nasib menyebelahi Datuk Idris Jusoh.
Umno nampaknya terpaksa memulakan gerak kerja mempertahan kekuasaan mereka setelah dilihat kebangkitan PGU (PAS Ganti UMNO) tajaan PR yang bersama rakyat, nampaknya kuat bangkit untuk membuat perubahan kali ini. Kebangkitan segenap lapisan rakyat khususnya generasi pemuda menyebabkan UMNO terpaksa menurunkan PM dan Rosmah bagi mempertahankan Terengganu.

Walaupun persiapan sambutan nampaknya hebat kerana suntikan dan duit-duit mula berguguran bersama turunnya PM. Tetapi hakikatnya adakah Najib akan menjawab persoalan-persoalan yang ditimbulkan oleh rakyat. Rakyat hari ini lebih cerdik dan lebih celik. Propaganda dan fitnah tidak akan Berjaya menipu semua rakyat Terengganu. Rakyat Terengganu telah beberapa kali membuat perubahan kepimpinan antara Pas dan Umno.
2 penggal kini Umno menerajui Terengganu. Isu rasuah, pembolotan khazanah rakyat, kroni, penindasan dan kezaliman sentiasa dibacakan oleh rakyat. Rakyat hanya diperbodh dan digula-gulakan dengan dana khas, dana remaja, wang ehsan dan sebagainya. Ingatlah sebelum tahun 1999 Datuk Wan mokhtar selaku MB ketika itu lebih banyak kebendaan yang diberikan tetapi rakyat memilih Pas menerajui pemerintahan.

Tahukah Najib apa bicara rakyat disebalik program turun padang beliau. Tahukah najib persoalan besar yang dipersoalkan kepada beliau? Mereka dok ingat Najib akan mengumumkan kepada rakyat tetapi mereka hampa… Apa jadi dengan royalti rakyat Terengganu. Cek kosong yang diberi kepada MB Terengganu semasa Prk Kuala Terengganu adalah cek tipu. Sudahkah dikembalikan??? Mana janji bahawa royalti akan dipulangkan ke Terengganu. Sampai bila Najib nak menipu Datuk Mat Said. Sampai bila Najib nak membohongi rakyat Terengganu? Adakah pemimpin Terengganu sanggup untuk terus mengkhianati rakyat mereka sendiri? Adakah Umno Pusat melakukan diskriminasi dan kezaliman terhadap rakyat Terengganu yang mengundi Umno sama seperti ditahan royalti kepada negeri Kelantan akibat rakyatnya mengundi Pas. Habis apa beza Umno memerintah Terengganu dengan Pas memerintah Kelantan. Kalau macam tu lebih baik rakyat mengundi Pas. Rakyat akan mendapat manfaat dari kedua kerajaan.

Bagaimana kalau PR menguasai Putrajaya? Mampukah projek ubi gadong Mat Said menjadi pemangkin kewangan dan bajet Terengganu. Tentu Idris Jusoh dan Najib tersenyum menyaksikan kebijaksanaan MB Terengganu mengurus kerajaan negeri. Apapun terimakasih atas kunjungan PM ke wilayah Pesuruhjaya Pas Negeri Terengganu. Nampaknya Umno-BN tidak yakin untuk mempertahankan Terengganu. Dan pastinya rakyat Terengganu akan mengulangi keputusan PRK Kuala Terengganu nanti, insyaAllah. PGU akan menjadi realiti.

Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .