Ikuti Blog ini

Mansuh ISA: A Samad Said Curiga Muslihat Najib Altantuya


Sasterawan Negara, Datuk A Samad Said mempersoal keikhlasan Umno pimpinan Datuk Seri Najib Razak memansuhkan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) kononnya dibuat kerana ‘kita dengar isi hati rakyat yang mahu perubahan’.

“Selama 54 tahun tidak terfikir ISA harus dihakis, tiba-tiba sahaja dapat ilham dan (mereka) harus mengakui kelompok anak muda tidak tahan lagi (dengan ISA),” katanya yang tidak terkejut dengan kenyataan Najib itu.

Beliau yang dimesrai dengan nama Pak Samad berkata, Perdana Menteri itu tentunya tidak akan mengakui hal berkenaan tetapi pastinya ada usaha yang menggerak dan mendesak ke arah itu.

“Tidak pula diceritakan bahawasanya desakan itulah yang mendorongnya untuk berubah.

Kalau tidak ada desakan, saya tidak fikir ia akan mansuh kerana ISA sangat mujarab untuk menekan,” katanya.

Beliau berkata demikian pada pelancaran antologi sajak Puisi Jadi Senjata yang diterbitkan sehari sebelum Himpunan Bersih sebagai tanda sokongan anak muda kepada sasterawan itu.

Pada majlis hari ini yang turut menjual kemeja-T tertera gambar Pak Samad dan judul antologi itu, beliau mengingatkan perubahan regim hanya mampu dilakukan golongan anak muda kerana golongan tua tidak mahu ‘diganggu’.

“Saya harap angkatan muda tidak saja menggguna sajak atau puisi sebagai senjata tapi juga mengunakan undi untuk melakukan perubahan regim.

Kalau tidak, kuasa itu berterusan dan jangan salahkan orang.

Salahkan diri sendiri.

“Yang berjuang orang lain, yang menyambut kemerdekaan orang lain.

Yang berjuang orang lain, yang berkuasa orang lain dan kuasa itu berlanjutan sampai 54 tahun.

“Sudah waktunya, setidak-tidaknya untuk satu term (penggal) kita berikan kelainan,” katanya.
Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .