Ikuti Blog ini

Prepaid dikenakan Cukai 6%... Raikanlah..

Aku terima satu SMS yang berbunyi ‘Purchases of prepaid reloads, prepaid starter/SIM packs for all telcos will be charged a six percent service tax, effective Sept 15./MKINI’.

Buat pencacai UMNO yang tak faham Bahasa Inggeris tu (aku tahu ada ramai…) maknanya ialah ‘Berkuatkuasa 15 Sept, pembelian prepaid, top ups, prepaid starter/SIM packs untuk semua pembekal system telekomunisasi akan dikenakan cukai perkhidmatan sebanyak 6% oleh Kerajaan UMNO’


Bagaimanapun menurut sumber yang boleh dipercayai Ahli-Ahli UMNO tidak akan dikenakan cukai perkhidmatan ini jika mereka menunjukkan bukti keahlian UMNO mereka iaitu Kad keahlian UMNO atau surat sokongan yang mengatakan mereka itu Ahli UMNO.

Dalam lain perkataan Ahli-ahli UMNO dikecualikan dari cukai perkhidmatan ini..

Yang kat atas tu kisah benar.. perenggan ketiga dan keempat tu cerita rekaan..

Kat bawah ni artikel dari Berita Semasa

Pengguna Telefon Prepaid Pun Kena Tax 6 Peratus

Dulu, masa cukai yang dikenakan hanya 5%, pihak telekomunikasi berbesar hati untuk menyerap kos tersebut untuk pelanggan bagi pengguna telefon prepaid. Tapi, sejak diumumkan bahawa cukai naik 15 kepada 6%, akhirnya pihak telekomunikasi dah tak boleh nak serap lagi.Cukai tersebut sekarang dibebankan pula kepada pengguna telefon prepaid bermula Julai ini.

Untuk pengguna telefon postpaid, memang cukai tersebut dah dikenakan.Dengan pengguna yang semakin bertambah dan juga persaingan yang kompetetif, penyerapan nilai cukai untuk pengguna prepaid telahpun menjadi satu beban yang besar bagi korporat telekomunikasi.

Kita tahu bahawa, terdapat 3 syarikat telekomunikasi terbesar di Malaysia iaitu Digi, Celcom dan juga Maxis.Jumlah pengguna talian prepaid adalah 43%, merangkumi ketiga-tiga syarikat telekomunikasi terbabit iaitu sebanyak 13.2 juta orang..Dengan Digi mewakili hampir 83% untuk pengguna prepaid, dan cuma 23% bagi Celcom (AXIATA) dan Maxis.

Sekiranya setiap pengguna prepaid mengisi purata RM 40 setiap bulan, jualan prepaid menjangkaui RM 6.3 bilion sebulan.Memang banyak!.Dan daripada jumlah besar tersebut, selama ini syarikat telekomunikasi mensubsidi hampir RM 378 juta sebulan hanya untuk menyerap kos cukai yang dikenakan kerajaan.

Oleh kerana jumlah yang tersangat besar itu,syarikat telekomunikasi gergasi yang ada, sudah tidak mampu lagi untuk menyerap cukai tersebut setelah dinaikkan lagi sebanyak 1% oleh kerajaan bermula 1 Januari 2011 lalu.Jadi, terpaksalah sekarang, pengguna telefon prepaid menyerap kos tersebut.

Bagi yang selama ini pakai talian postpaid, mungkin dah terbiasa dengan caj cukai ini, namun kalau yang selama ini menggunakan prepaid, mungkin akan ada terasa kesannya.Yelah, selepas ini, kalau beli topup RM 10, baki yang tinggal dah jadi RM 9.40.Nampak macam sikit, tapi kalau dah 13.2 juta orang, dah berapa banyak pula.
Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .