Ikuti Blog ini

anNahda dakwa menang pilihanraya Tunisia

Parti Islam anNahda telah mendakwa mereka telah memenangi lebih daripada 30 peratus kerusi di perhimpunan 217 kerusi Tunisia, dalam pilihan raya bersejarah negara tersebut.

"Keputusan pertama yang disahkan menunjukkan al-Nahda telah mendapat tempat pertama di peringkat kebangsaan dan di kebanyakan daerah," kata pengurus kempen parti al-nahda, Abelhamid Jlassi, pada sidang akhbar, memetik laporan sendiri pemerhati pilihan raya al-Nahda

[Gambar kanan - pemimpin anNahda, Rashid Ganouchi, menunjukkan ibu jarinya, menandakan telh membuang undi]

Pemimpin-pemimpin kedua-dua pihak berhaluan kiri, Parti Kongres Republik (CPR) dan Ettakol, berkata, mereka berjuang untuk tempat kedua, manakala pemimpin Parti Demokratik Progresif (PDP) mengakui kekalahan pada petang Isnin.

"Al-Nahda pastinya majoriti, tetapi terdapat dua entiti demokratik lain, Ettakatol dan CPR, yang lemah pada permulaan tetapi kini mendapati diri mereka dalam kedudukan untuk menyumbang kepada kehidupan politik dan menyambut kemodenan rasional dalam Arab-Islam negara, "kata Khalil Zaouia, pemimpin nombor dua parti Ettakatol,.

Samir Dilou, ahli biro politik al-Nahda, berkata bahawa partinya telah memenangi "tidak jauh daripada 40 peratus undi.

"Trend ini jelas. PDP teruk diletakkan (dikalahkan). Ia adalah keputusan rakyat Tunisia. Saya tunduk di hadapan pilihan mereka," PDP pemimpin Maya Jribi kepada agensi berita AFP di ibu pejabat parti itu di Tunis.

"Kami akan berada di sana untuk mempertahankan Tunisia yang moden, makmur dan sederhana," katanya, sambil menambah PDP akan "jelas berada dalam pembangkang".

Pada hari mengundi pilihanraya bebas pertama Tunisia kelihatan orang ramai menunjuk-nunjuk jari telunjuk yang disapu dengan dakwat kekal berwarna biru mereka selepas membuang undi, menunjukkan mereka telah melaksanakan tanggungjawab mereka. (Sumber AJE)
Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .