Ikuti Blog ini

Jangan burukkan hubungan PAS-DAP


KUALA TERENGGANU – Barisan Nasional (BN) diingatkan untuk tidak terus memburukkan hubungan PAS dan DAP berikutan isu hudud yang ditimbulkan semula Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat baru-baru ini.

Penolong Setiausaha PAS Terengganu, Zakaria Dagang berkata, keadaan yang sama berlaku dalam BN apabila MCA dan Gerakan turut mengugut keluar parti sekiranya UMNO mahu melaksanakan perundangan Islam itu.

Menurutnya, tiada apa yang pelik sekiranya orang bukan Islam menentang hukum tersebut kerana mereka memang tidak memahami perkara itu.

“Mereka tidak faham konsep hukum itu sendiri dan ia bukan pelik apabila orang bukan Islam tidak faham dan tindakan yang sama akan dilakukan MCA dan Gerakan sebagaimana DAP sekiranya perkara itu berlaku.

“Kalau ada penjelasan yang diberi kepada mereka, tentu mereka faham kerana hudud jelas untuk orang Islam, bukan untuk mereka (orang kafir),” katanya kepada Sinar Harian ketika dihubungi, di sini.

Beliau juga tidak terkejut dengan tindakan DAP, MCA dan Gerakan, sebaliknya berasa hairan apabila orang Islam sendiri menentang hukum hudud.

Menurutnya, segelintir orang Islam ada yang tidak faham berhubung dengan konsep hudud sehingga tidak bersetuju dengan hukum tersebut.

Sementara itu, mengulas berhubung arahan tutup mulut berhubung isu tersebut, Zakaria menganggap, ia adalah usaha untuk memastikan perkara itu tidak terus dipolemikkan.

Bagaimanapun, katanya, semua pihak perlu akur terhadap keputusan yang dibuat kepimpinan Pakatan Rakyat (PR) melalui mesyuarat yang diadakan pada 28 September.

Sebelum ini, pemimpin ketiga-tiga parti dalam Pakatan Rakyat (PR) diarahkan menutup mulut berhubung isu pelaksanaan hukum hudud sehingga mesyuarat parti komponen itu berlangsung pada Rabu lalu.

Arahan tersebut dikeluarkan oleh PR berikutan isu hukum hudud menjadi polemik terutama antara PAS dan DAP sejak isu itu timbul baru-baru ini.

Sumber: Sinar Harian
Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .