Ikuti Blog ini

Najib bazir RM9.1 juta hanya untuk sewa pesawat ketika Hari Merdeka

Ketika rakyat menanggung kos perbelanjaan hidup yang tinggi, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak berterusan membazirkan wang rakyat.

Terbaru kos penyewaan sebuah pesawat yang digunakannya didedahkan sebanyak RM9.1 juta, sepertimana diberitahu di Dewan rakyat hari ini.
Pesawat negara itu digunakan Najib sewaktu percutiannya di Perth, Australia pada hari Kemerdekaan, 31 Ogos yang lalu.

Dalam jawapan bertulis kepada soalan yang dikemukakan oleh ahli parlimen Lembah Pantai Nurul Izzah Anwar, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz berkata kekerapan penggunaan pesawat itu adalah meliputi 155 sektor di dalam dan luar negara.

Katanya, kos penggunaan berjumlah RM9.1 juta itu meliputi kos bahan api pesawat, caj tempat dan kendali, sajian serta logistik krew pesawat.

Nazri juga mendedahkan pesawat itu disewa daripada Syarikat Penerbangan Malaysia Berhad (PMB) bermula 3 Ogos 2007 untuk kegunaan pemimpin terpenting di dalam kerajaan termasuk Yang di-Pertuan Agong, Perdana Menteri dan juga Timbalan Perdana Menteri.

Nurul melalui soalannya meminta kerajaan menjelaskan siapa pemilik pesawat yang digunakan oleh Najib sewaktu percutiannya di Perth, Australia serta kekerapan penggunaannya dan kos yang telah dibelanjakan.
Pendedahan terbaru ini menimbulkan persoalan samada Najib perlu bercuti dengan menggunakan dana kerajaan dan kapal terbang milik negara.

Sebelum ini, Dewan Rakyat tahun lalu juga dimaklumkan bahawa Najib dan timbalannya, Tan Sri Muhyiddin Yassin membelanjakan RM21.4 juta wang rakyat bagi pelbagai lawatan di luar negara sejak 2008.
Najib juga membelanjakan lebih RM49 juta setahun bagi menyelenggara kediaman rasmi beliau dan timbalannya, Tan Sri Muhyiddin Yassin di Seri Perdana dan Seri Satria, Putrajaya.
Lu fikirlah sendiri....
Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .