Ikuti Blog ini

Mana Royalti Minyak Untuk Kelantan?

Husam
Kerajaan Kelantan mengharapkan Perdana Menteri, Najib Altantuya akan berlaku adil terhadap tuntutan royalti minyak negeri itu sama seperti yang diputuskan bagi Pahang kelmarin.

Pengerusi Jawatankuasa Perancangan Ekonomi, Kewangan dan Kebajikan, Husam Musa berkata, dengan pengumuman Perdana Menteri yang menjangkakan Pahang menerima wang ihsan sekitar RM100 juta setahun ada perkara positif.

Husam turut memuji tindakan Najib Altantuya itu dan menyifatkan ia satu perkara menarik kerana dilakukan sendiri oleh Perdana Menteri tanpa menunggu keputusan Jawatankuasa Bayaran Royalti yang ditubuhkan Ogos lalu.

“Ini menunjukkan kuasa Perdana Menteri mengatasi jawatankuasa tersebut. Jadi kita mengharapkan Najib Altantuya menggunakan kuasa itu dalam kes tuntutan royalti melibatkan hak rakyat negeri ini.

“Dalam kegembiraan untuk Pahang, kita berharap Kelantan tidak didiskriminasikan dan beliau boleh terus umum berapa bayaran patut diterima,” katanya semalam.

Husam yang juga Pengerusi Jawatankuasa Tuntutan Royalti Petroleum Kelantan menegaskan dengan kuasa yang ada itu, Najib Altantuya boleh mengumumkan jumlah sepatutnya diterima oleh negeri ini tanpa berlengah-lengah lagi.

Dalam pada itu, Husam juga memberitahu, rizab minyak tambahan di medan minyak Bertam PM 307 yang mempunyai potensi berkenaan adalah 100 peratus berada dalam perairan Terengganu.

Pada masa yang sama beliau turut mempersoalkan mengapa hanya Pahang mendapat dan adakah ia tidak akan menjejaskan hak Terengganu.
Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .