Ikuti Blog ini

MB dan Exco Negeri Sembilan didesak potong elaun 50 peratus

Pengerusi DAP Negeri Sembilan, Loke Siew Fook dalam satu kenyataannya baru-baru ini mendesak pemotongan elaun 50 peratus masing-masing bagi Menteri Besar, Dato' Seri Utama Mohammad Hassan dan anggota Exco Kerajaan Negeri Sembilan berkuatkuasa serta merta.

Loke menyatakan bahawa, cadangan pemotongan elaun itu wajar supaya MB dan Exco turut berkongsi penderitaan yang rakyat hadapi selepas kenaikan harga minyak yang cukup tinggi bermula 5 Jun lalu.

"Perdana Menteri dan menteri kabinet telah bersetuju memoting 10 peratus elaun dan mengurangkan percutian dalam negara Asean,

"Namun bagi saya ini tidak mencukupi kepada mereka yang menikmati elaun yang jauh lebih besar, namun saya tidak mahu mengulas soal ini, saya mahu fokus kepada isu di Negeri Sembilan," ujar Loke yang juga Ketua Pembangkang di Dun Negeri Sembilan.

Loke mendesak agar elaun perjalanan dan percutian ke luar negara MB dan Exco dipotong sejumlah 50 peratus dengan segera.

Loke seterusnya mendedahkan pendapatan Menteri Besar dan Anggota Exco kerajaan negeri bagi tempoh sebulan selain faedah lain yang diterima :


-Elaun Menteri Besar : RM14,175.15
-Elaun Adun : RM 4112.80
-Entertainment : RM5,500
-Pengerusi Exco : RM4,400

Jumlah tetap elaun MB setiap bulan : RM28,187.95

Kelebihan lain :


-Appointment allowance : RM10,000 (one-off) -Kediaman Khas.
-Elaun Perabut (sekali setahun) : RM5,000
-Orang gaji : Pembayaran bagi sebulan RM3000
-Air, elektrik, pemandu percuma selain dua orang pemandu rasmi.

Selain itu Menteri Besar juga menikmati kelebihan, boleh mendapatkan dua tiket penerbangan (tidak kira mana-mana destinasi) anggaran (Kuala Lumpur-London RM30,400).

Loke juga mendedahkan MB juga menikmati elaun penginapan RM500 sehari, elaun makan RM300 sehari selain elaun pakaian RM3000 (setiap tiga tahun sekali).

Sementara kata Loke, bagi anggota Exco pula, mereka memperolehi elaun tetap kira-kira RM15,222 selain menikmati percutian percuma sekali sepenggal.

Justeru Loke menegaskan perlunya pemotongan sejumlah 50 peratus ke atas elaun-elaun yang dinikmati Menteri Besar dan anggota Exco kerajaan negeri.
Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .