Ikuti Blog ini

9 Oktober, paku terakhir buat 'keranda' Pak Lah?


TELAHAN Dato' Mustapha Ali tentang '16 September' sebenarnya berasas dari segi fakta. Atas sifir itu, Ketua Pembangkang, Dato' Seri Anwar Ibrahim menuntut agar Parlimen mengadakan sidang tergempar Selasa ini membahaskan usul tidak percaya terhadap kerajaan. Tetapi sudah ditolak mentah Perdana Menteri.

Anwar menghantar surat kepada Abdullah bagi membahaskan usul tidak percaya terhadap kepimpinannya, selewat-lewatnya 23 September ini. Tapi ia sudah berakhir dengan respon Abdullah menolaknya. Parlimen dijadual bersidang semula pada 13 Oktober ini.

Anwar hanya ada satu pilihan. Menghadap Yang di-Pertuan Agong untuk membuktikan beliau punya majoriti lebih dari yang dibolot Abdullah.

Naib Presiden PAS, Ustaz Ahmad Awang juga mengiyakan sudah membelek-belek sebahagian nama-nama mereka yang datang dari Sabah dan Sarawak. Dakwa Anwar, seramai 35 Ahli Parlimen BN akan 'melompat' ke Pakatan Rakyat untuk membentuk kerajaan.

Apakah Anwar akan menghadap Agong dalam masa terdekat ini? Anwar memang tidak boleh memaksa Parlimen bersidang. Itu adalah kuasa Agong atas nasihat Perdana Menteri. Ini bermakna, kunci Parlimen ada ditangan Perdana Menteri.

Yang di-Pertuan Agong boleh menggunakan pengaruhnya untuk memujuk Perdana Menteri mengadakan sidang Parlimen, jika itu yang diinginkan oleh baginda.

Dalam hiruk-pikuk dan gelabah sakan Abdullah bergelut dengan masalah dalaman Umno, beberapa langkah dratik diambil bagi meredakan semua senario yang boleh mentalqinkan karier politiknya.

Bukan sahaja wartawan Shin Chew Daily, Tan Hoon Cheng dilepaskan tetapi Terasa Kok juga dibebaskan. Dan tentulah selepas ini Raja Petra Kamaruddin menyusul. Tangkapan dibuat bagi meningkatkan 'ketengangan' emosi rakyat.

Selepas itu mereka dibebaskan satu persatu untuk membuktikan 'kebaikan' Abdullah. Barangkali beliau hanya mahu 'berlakon' penuhi kehendak MT Umno, agar ISA digunakan untuk memadamkan 'api perkauman' yang dikatakan cukup membakar!

Abdullah sendiri, sudah maklumkan beliau tidak ada rancangan menangkap Anwar dengan ISA, selepas Terasa, Tan dan Raja Petra dicekup. Langkah ini bagi meredakan amarah rakyat kononnya Anwar termasuk dalam rancangan untuk disumbat ke Kem Tahanan Kamunting, kerana 'modus operandinya' mengancam keselamatan negara.

Cerita Anwar mahu menawan Putrajaya menerusi ‘pintu belakang’ cukup ditakuti Abdullah dan Najib. Tekanan MT Umno pada 18 September, agar Abdullah undur secara terhormat, masih dicuba untuk diatasi.

Akhirnya, memujuk kumpulan Najib, diserahkan kuasa Menteri Kewangan 1 kepada TPM dan beliau menggalas kuasa Menteri Pertahanan. Sebenarnya, Abdullah cukup-cukup terjepit dengan sebarang kemungkinan untuk melepaskan jawatan Perdana Menteri lebih awal daripada yang dirancang mengikut pelan peralihan 2010.

MT dan akar umbi mahu Abdullah meletak jawatan sebelum 9 Oktober ini. Iaitu tarikh bermulanya mesyuarat bahagian yang akan berlangsung selama sebulan sehingga 9 November. Sebanyak 193 Bahagian Umno akan membuat pencalonan bagi jawatan bermula daripada Presiden hingga MT untuk bertanding dalam pemilihan parti Disember ini.

Apakah Abdullah mampu raih 30 peratus atau 58 pencalonan dari bahagian untuk layak bertanding jawatan Presiden? Ia berbeza sebelum ini. Beliau memegang jawatan Presiden tanpa bertanding. Kali ini, rentaknya amat berbeda.

Apa yang akan dijulang Anwar untuk menghentak BN selepas ini belum diketahui tetapi amukan akar umbi Umno sudah memanaskan punggung Abdullah. Silap-silap perkiraan, 9 Oktober pula jadi penentu hayat Presiden Umno ini.

Apakah tarikh ini akan menjadi paku terakhir untuk 'keranda' Abdullah?



Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .