Ikuti Blog ini

Pemuda Wilayah : “Turunkan harga minyak bawah RM 2″

Kamaruzaman Mohamad mengetuai rombongan pemuda wilayah menghantar memorandum kepada Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna pada pukul10 pagi tadi.

Memorandum tersebut menggesa kerajaan supaya menurunkan harga miinyak di bawah harga RM 2 sebelum Hari Raya Aidilfitri.

Memorandum tersebut telah diterima oleh En. Zahari yang merupakan setiausaha sulit kanan kepada Y.B. Dato’ Shahrir Bin Abdul Samad.

Beberapa orang yang turut bersama menghantar memorandum ialah Kamarul Arif Ambak (Timbalan Ketua DPPWP), Herman Samsudeen (Ketua Penerangan DPPWP), Suhaimi Abd Aziz (exco DPPWP) dan Zulkarnain Borhan (exco DPPWP).

Berikut memorandum yang yang telah dihantar:

MEMORANDUM
DEWAN PEMUDA PAS WILAYAH
KEPADA
MENTERI PERDAGANGAN DALAM NEGERI DAN
HAL EHWAL PENGGUNA
23 SEPTEMBER 2008

”TURUNKAN HARGA MINYAK DIBAWAH HARGA RM 2”

Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan (Pemudawilayah) memandang serius kenyataan YB Menteri untuk menurunkan harga minyak sebelum hari raya ini.

Trend penurunan harga minyak kini sedang berlaku diseluruh dunia maka menjadi suatu kewajaran untuk pihak Kerajaan menurunkan harga yang sedia ada.

Ketika Kerajaan menaikkan harga minyak pada 5 Jun 2008 yang lalu, harga minyak bagi negara-negara OPEC adalah USD 118.75 setong. Justeru Kerajaan mengambil langkah drastik dengan menaikkan harga minyak petrol sebanyak 78 sen dan diesel sebanyak RM1.00 setiap liter, sekaligus menyebabkan harga baru petrol dan diesel meningkat RM2.70 seliter dan RM2.58 seliter.

Kenaikkan itu diikuti oleh kenaikkan kos pengeluaran dikilang dan akhirnya mendesak harga barangan pengguna di dalam pasaran melambung tinggi. Aliran ini menyebabkan kos hidup rakyat meningkat khususnya bagi mereka yang berpendapatan kurang dari RM 2000 sebulan dan juga bagi mereka yang tingagal dibandar-bandar besar seperti Kuala Lumpur.

Pada 23 Ogos 2008, Kerajaan menurunkan harga minyak petrol sebanyak 15 sen dan diesel sebanyak 8 sen. Penurunan itu menjadikan harga baru petrol sebanyak RM2.55 seliter dan diesel RM2.50. Walaubagaimana pun kesan penurunan itu tidak begitu dirasai kerana harga barangan pengguna tidak menampakkan perubahan besar.

Rakyat mengharapkan agar kadar penurunan itu ditingkatkan dan mendesak para pengeluar dan peniaga turut menurunkan harga barang dagangan mereka dipasaran.

Jika dilihat pada rekod yang lalu, pada 28 Februari 2006, Kerajaan menaikkan harga petrol kepada RM 1.92 dimana pada ketika itu harga minyak bagi negara OPEC adalah USD 93.49 setong. Harga berkenaan lebih tinggi berbanding harga terbaru pada 19 September iaitu USD 88.53 setong, oleh itu sewajarnya harga yang baru diberikan akan oleh Kerajaan adalah lebih rendah dari itu atau tidak melebihi dari RM 2 seliter.

JADUAL 1 : Statistik Semasa Harga Minyak DiPasaran OPEC dan Seluruh Dunia

Sumber : *Organization of Petroleum Exporting Countries (OPEC)

** Energy Information Administration (EIA), USA


Kami memahami beban kewangan yang ditanggung oleh Kerajaan kerana sebarang perubahan harga minyak boleh memberikan kesan kepada kadar subsidi dan projek-projek lain Kerajaan. Walaubagaimana pun, bebanan rakyat khususnya yang berpendapatan rendah juga haruslah diambil kira.

Harga minyak dipasaran dunia boleh berubah setiap hari tetapi di Malaysia, sebuah negara kecil perubahan harga minyak mengambil masa yang terlalu lama!

Kecekapan pengurusan diperingkat Kerajaan adalah dituntut agar trend turun naik harga minyak dunia dapat diselaraskan dengan harga bagi pasaran tempatan tanpa menunggu masa yang terlalu lama untuk penilaian harga baru.

Sekurang-kurangnya Kerajaan boleh membuat semakan harga pada setiap minggu. Perubahan harga tidak akan menjejaskan operasi semasa syarikat penjual Minyak dan Gas sekiranya semakan mingguan dibuat. Minyak adalah komoditi yang bergerak pantas dan kadar penjualannya juga tinggi sesuai dengan kadar permintaan yang sentiasa melebihi.

Kerajaan wajar menyediakan jadual anggaran harga masa hadapan sebagai panduan. Anggaran boleh dibuat berdasarkan rekod harga pada minggu yang sebelumnya dan ini akan memudahkan penentuan harga pasaran dan agihan subsidi.

Dicadangkan juga, agar pihak Kementerian mewujudkan satu Unit Khas yang berfungsi untuk mengkaji dan mengawal harga minyak ini setiap minggu.

Menjelang syawal tahun ini, rakyat begitu terasa dengan bebanan kenaikkan harga minyak yang mempengaruhi harga minyak. Oleh itu Pemudawilayah sekali mengesa akan pihak Kerajaan dapat menimbangkan kadar yang lebih kompetatif untuk harga minyak baru iaitu dibawah RM 2.

Sekian. Terima Kasih.

Kamaruzaman Mohamad
Ketua
Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan




Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .