Ikuti Blog ini

UMNO KUBURKAN SAR, GUAN ENG HIDUPKAN SAR



Siapa lebih zalim antara Umno yang memerintah Malaysia lebih dari 50 tahun atau Guan Eng yang memerintah Pulau Pinang baru hampir 6 bulan.

Umno yang menjadi teras kerajaan BN sudah diketahui umum menarik balik bantuan perkapita kepada Sekolah Agama Rakyat (SAR) suatu ketika dahulu iaitu zaman Mahathir. Kezaliman ini diteruskan oleh Pemerintah yang lebih Zalim sekarang iaitu Pak Lah. Keputusan menghentikan bantuan kepada SAR ini menyebabkan sebahagian besar SAR terpaksa ditutup atau pun kalau hidup pun sekadar hidup segan mati tak mahu. Ramai guru-guru SAR terpaksa mencari pekerjaaan lain kerana SAR tidak mampu membayar gaji. Pendekata keputusan menarik balik bantuan kepada SAR ini merupakan antara keputusan paling zalim pernah dilakukan oleh kerajaan BN.

Di saat kerajaan BN Islam Hadhari meneruskan dasar zalim yang ingin menguburkan SAR ini tiba-tiba pemimpin DAP yang dituduhkan anti-Islam membuat pengumuman ingin menubuhkan SAR.

Dalam kenyataannya yang disiarkan oleh Harakahdaily semalam, Lim berkata, Kerajaan Negeri Pulau Pinang bercadang menubuhkan Sekolah Agama Rakyat (SAR) sendiri tidak lama lagi di kawasan yang akan dimaklumkan kemudian.

Jelasnya dalam majlis berbuka puasa bersama kepimpinan PAS Negeri di Restoran Kassim Mustaffa di Seberang Jaya semalam beliau menambah, semua cadangan itu akan diuruskan oleh Exco Hal Ehwal Agama, Pembangunan Usahawan dan Koperasi Penerangan dan Perhubungan Masyarakat, Mohamad Fairus Khairudin.

Beliau juga berharap Adun Permatang Pasir, Mohd Hamdan Abdul Rahman bekerjasama dengan Mohamad Fairus untuk berbincang mengenainya di samping membantu merealisasikan perancangan agar tidak ketinggalan.

Menurutnya, Kerajaan Negeri sedang merancang untuk menubuhkan SAR sendiri tidak lama lagi namun tempat, berapa buah dan peruntukan akan diberitahu kelak.

Kerajaan Negeri juga akan mengembalikan peruntukan kepada SAR setelah dicantas oleh Kerajaan Barisan Nasional (BN) di era bekas Perdana Menteri, Dato' Seri Dr Mahathir Mohamad.

Peruntukan itu amat wajar tegasnya, untuk menghidupkan pergerakan persekolah agama untuk generasi Islam.

Menurut Lim lagi, Kerajaan Pakatan Rakyat bukan sepertimana BN yang sanggup menghukum SAR kerana sokongan pada parti itu kurang kononnya kebanyakan orang Melayu berpaling tadah menyokong pembangkang.

Lim juga berjata, bila peruntukan dicantas oleh Kerajaan BN ia memberi kesan terhadap pendidikan terutamanya pihak sekolah yang mengelolakannya.

Beliau menambah bahawa setelah berkuasa kita akan beri kembali.

Jadi siapa zalim Umno yang menarik peruntukan perkapita dari SAR atau Lim Guan Eng yang ingin memberikan semula bantuan dan menubuhkan SAR di Pulau Pinang.
Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .