Ikuti Blog ini

Penahanan Ronnie Liu Tepat Tetapi Tidak Kena

PENAHANAN terhadap Exco Kerajaan Negeri Selangor, Ronnie Liu (foto) tidak mengejutkan. Ahli Dewan Undangan Negeri DUN, Pandamaran itu memang seorang yang kontroversial dan berpotensi untuk menghadapi berbagai tindakan undang-undang!
Sikap politik liberalnya menyebabkan ada kalanya menyinggung perasaan orang ramai khasnya umat Islam. Kalangan Pas Selangor kurang senang dengan kenyataan dan tindak tanduk Ronnie Liu yang dikatakan bertindak bersendirian dan mengenepikan semangat dan persefahaman Pakatan Rakyat. Beliau juga dikatakan kurang peka kepada sensitivi umat Islam.

Tidak dinafikan Ronnie Liu seorang aktivis politik yang ramah dan sering muncul di mana-mana saja dalam membela masyarakat.

Tetapi penahanannya oleh polis semalam ketika beliau siap untuk hadir ke mesyuarat Exco sesuatu yang dikira anih dan tidak berapa profesional. Alasan polis kenapa beliau ditahan ialah kerana terlibat dengan kejadian menghalang penjawat awam melaksanakan tugas.

Beliau didakwa menghalang pegawai Penguatkuasa Majlis Perbandaran Subang Jaya (MPSY) dalam satu operasi mencegah maksiat di sebuah hotel di Puchung pada tahun 2007. Memang menjadi kesalahan orang awam menghalang tugas mana-mana penjawat awam. Manakala pihak polis pula boleh menahan termasuk menggari sesiapa saja yang disayaki melakukan kesalahan.

Polis mempunyai kuasa penuh menerusi peruntukan yang diberikan kepadanya. Bagaimana pun penahanan Ronnie Liu semalam agak aneh dan ganjil sedikit. Seperti penahanan itu disengaja untuk sesuatu tujuan lain dan bersifat politik. Ia juga seperti mahu menyusahkan ahli Exco itu saja.

Kenapa beliau harus ditahan di bangunan pejabat Setiausaha Kerajaan Selangor. Apakah polis tidak ada tempat lain untuk menahan Ronnie Liu itu. Ataupun kenapakah pihak polis tidak menghubungi saja beliau (Ronnie) datang ke Balai Polis. Sebagai seorang Wakil Rakyat bukan payah sangat untuk polis menahan atau menghubungi Ronnie. Atau Ronnie tidak memberi kerjasama dalam hal ini?

Kes atau kesalahan yang didakwa ke atas Ronnie itu berlaku tahun 2007. Ini bermakna sudah hampir setahun. Kenapakah begitu lama pihak polis untuk mengambil tindakan menahan Ronnie? Kelemahan dan kelambatan inilah menyebabkan penahanan Ronnie itu dilihat ada motif dan tujuan lain. Ia bukan penahanan biasa. Polis seakan mencari masa yang sesuai!

Sekiranya kesalahan yang didakwa itu berat kenapa polis mengambil begitu lama sampai setahun untuk bertindak? Bayangkan kalau kelewatan ini berlaku ke atas tertuduh melibatkan jenayah berat seperti bunuh, rompak, rogol dan sebagainya sudah pasti orang yang disyaki itu sudah lama melarikan diri! Kelemahan dan kelambatan pihak polis ini akan dilihat kurang cekapnya polis dalam melaksanakan tugas mereka.

Di sini apa yang nampaknya ialah penahanan itu bagi menjejaskan imej Ronnie Liu sebagai wakil rakyat. Semacam ada seperti niat pihak berkuasa (Polis) untuk memberi gambaran kurang baik mengenai Ronnie kepada umum untuk kepentingan politik pihak lain. Dalam konteks penahanan itu seolah bukan sangat hendak mendakwa Ronnie tetapi untuk mendedahkan kepada umum mengenai tindak tanduk dan sikap Ronnie dalam isu maksiat.

Sudah pasti tindakan Ronnie Liu itu tidak akan disenangi oleh orang-orang Islam yang bagi mereka maksiat itu suatu kegiatan yang haram dan merosakkan moral rakyat. Orang ramai akan beranggapan Ronnie Liu sebagai pelindung maksiat. Justeru apa yang nak ditunjukkan di sini bahawa tindakan Ronnie itu kontras dengan kehendak dan aspirasi rakyat terutamanya Pas yang menjadi gabungan kerajaan Pakatan Rakyat di Selangor.

Berdasarkan dapatan ini penahanan Ronnie itu Liu kerana menghalang kerja pencegahan maksiat satu tindakan wajar, tetapi masa yang dibuat polis itu tidak tepat. Kerana kelemahan itu menyebabkan orang ramai akan beranggapan polis sengaja mahu menyusahkan Ronnie dan memberi benefit kepada politik pihak lain.

Tanggapan demikian menyebabkan imej polis tercemar. Apa lagi sebelum ini sudah kerap polis bertindak tidak mengikuti garis undang-undang dan lebih kepada tindakan beremosi untuk kepentingan pihak lain!

Lain kali polis perlulah lebih berhati-hati dan bersikap profesional. Jangan kerana ada sesuatu kepentingan lain barulah tindakan diambil.


Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .