Ikuti Blog ini

KEBIADABAN ISMAIL MERICAN MENGHASILKAN ISU ADI ANWAR


Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Ismail Merican di dalam usaha untuk melakukan "cover-up" terhadap jenayah yang dilakukan oleh pihak polis terhadap mendiang A.Kugan hari ini dijawab dengan satu lagi kezaliman polis, kali ini ke atas Adi Anwar yang Mansor dibelasah dan dipercayai diberi minum pelarut hingga menyebabkan dia koma dan dimasukkan ke unit rawatan rapi Hospital Tengku Ampuan Rahimah, Klang 8 April lalu.

Dalam laporan polis hari ini, ibu kepada mangsa, Jiknah Harun meminta agar pihak polis menyiasat dan mengenal pasti punca anaknya, Adi Anwar Mansor yang ditahan pada 7 April lalu dimasukan ke ICU.

Adi dimasukan ke ICU dipercayai diberi minum pelarut hingga menyebabkan dia koma ketika ditahan di dalam lokap berkenaan.

“Apa yang menyebabkan anak saya minum pelarut dan tidak mungkin dia akan minum secara sukarela,” katanya kepada Suara Keadilan ketika ditemui di Ibu Pejabat Daerah Klang pagi ini.

Selain itu, ibu itu juga mempersoalkan tindakan polis yang tidak menghantar anaknya segera ke hospital ketika beliau mendapat kecederaan akibat dipukul oleh polis.

“Saya juga tidak berpuas hati dengan penjelasan yang diberi oleh OCPD (Ketua Polis Daerah) Klang bahawa anak saya menerima kecederaan disebabkan pergelutan.”

“Jika benar, kenapa dia tidak dibawa ke hospital dengan segera? Tetapi sebaliknya dibawa ke hospital selepas meminum thinner (pelarut),” katanya lagi.

Adi, bapa kepada seorang bayi yang berusia tiga bulan, ditahan di Jalan Kebun dan dikatakan melakukan kesalahan berkaitan dengan dadah.

Mangsa berkenaan dikeluarkan dari ICU dua hari kemudian dan sehingga kini beliau masih lagi berada di wad serta dalam keadaan bergari.

Jiknah juga berkata, Adi telah bercerita kepadanya mengenai bagaimana beliau dipukul oleh polis bukan sahaja didalam balai malah ketika didalam kereta menuju ke balai polis.

“Adi memberitahu saya bahawa dia ditendang dibahagian belakang, dipukul di bahagian kepala dan dipukul dengan hos getah sehingga tidak tahan dengan kesakitan,” katanya lagi.

Pengarah Kesihatan Usah Berbelit Lagi

Di dalam kes A.Kugan, banyak pihak telah melahirkan kekesalan terhadap kenyataan media Tan Sri Ismail Merican pada awal bulan April ini yang menyatakan perbezaan laporan bedahsiasat pertama dan kedua boleh dielakkan sekiranya terdapat komunikasi diantara pakar-pakar bedahsiasat berkenaan. Keadaan diperburukkan apabila bedahsiasat kedua hanya dilakukan seteah empat hari. Faktor itu membawa impak kepada badan simati.

Menurut Ismail, jawatankuasa berpendapat kecederaan Kugan itu diakibatkan oleh benda tumpul tetapi fleksibel seperti hos getah yang terlipat. Kesemua kecederaan yang ditemui tidak mencukupi untuk menyebabkan kematian secara lansung.

Seorang aktivis masyarakat menyatakan bahawa laporan yang dikemukakan itu adalah "bias" dan tidak komprehensif. Malah mereka yang menganggotai Jawatankuasa Siasatan tidak pernah didedahkan dan justeru itu kredibiliti mereka boleh dipersoalkan.

"Apa yang perlu dilakukan oleh pihak kerajaan ialah penubuhan Suruhanjaya DiRaja Siasatan untuk menyiasat kes Kugan, bukan jawatankuasa yang dilantik oleh kementerian yang boleh saja mengambil sikap berpihak lantaran tidak mengambilkira pandangan dari analisa dari pelbagai perspektif," ujarnya.

Keadaan sudah terdesak, Tubuhkan IPCMC segera

Sementara itu KETUA Angkatan Muda KeADILan, Shamsul Iskandar Mohd Akin meminta agar Suruhanjaya Aduan dan Salah Laku Polis (IPCMC) disegerakan kewujudanya.

Menurutnya, sehingga kini banyak kejadian yang telah berlaku dan nampaknya tidak ada jalan penyelesaian terhadap insiden-insiden yang dilakukan oleh anggota polis.

“Selepas empat bulan kes Kugan, kita dikejutkan lagi dengan kes Adi Anwar yang dicurigai dilakukan oleh polis, dalam keadaan kini adalah terdesak dan IPCMC harus dikejutkan semula,” katanya ketika ditemui untuk menemani keluarga Adi Anwar membuat laporan polis.

Pagi ini, kira-kira 50 orang berkumpul di hadapan IPD Klang untuk membantah tindakan polis melakukan kekejaman keatas Adi Anwar.

Kata beliau lagi Najib Tun Razak yang baru dilantik sebagai Perdana Menteri harus mewujudkan IPCMC bagi menunjukan komitmen beliau yang membawa pembaharuan.

“Kalau betul mahu bawa perbezaan dan pembaharuan, Najib harus tubuhkan IPCMC untuk memastikan perkara ini tidak berlaku sekali lagi,” katanya lagi

Sementara itu Ketua Angkatan Muda Selangor Khairul Anuar Zainuddin meminta agar Ketua Polis Selangor Khalid Abu Bakar meletakan jawatan.

Jelasnya, Ketua Polis itu gagal melakukan tugas dengan baik sehingga dua kejadian dalam lokap berlaku dibawah pentadbiranya kurang dari lima bulan.

“Bulan Januari, kita dikejutkan dengan kematian Kugan, dan sekarang pula Adi Anwar, kami menuntut agar Khalid meletakan jawatan,” katanya kepada Suara Keadilan.








Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .