Ikuti Blog ini

Petang ini hakim tentukan keputusan Sivakumar dan ADUN Lompat.

IPOH : Setelah melalui proses penghakiman di bilik hakim sehari suntuk kelmarin dalam kes ADUN Lompat. Dijangkakan pada hari ini hakim akan meneruskan prosuding sebutan kes dikamarnya dan kemungkinan keputusan akan ditentukan pada petang ini.

Sekiranya hakim membenarkan permohonan Sivakumar bersama panel peguamnya berarti akan diputuskan buang kes dan kemenangan kepada rakyat dan Kerajaan pakatan Rakyat.

Buang kes bererti bahawa hakim membenarkan bahawa keputusan Speaker adalah mutlak termasuklah dalam kes ini mengatakan dengan bukti yang ada dalam surat yang dihantar oleh 3 adun, Jelapang, Behrang dan Changkat Jering adalah sah dan tidak boleh dipertikaikan termasuklah di mahkamah.

Perlembagaan Persekutuan dan Fasal 72(1) mengatakan keputusan Speaker tidak boleh dicabar dimana-mana mahkamah.

Sebaliknya tidak mustahil hakim akan berpihak kepada 3 adun lompat dengan mengesahkan pembicaraan diteruskan dan pertikaian akan bertambah panjang dalam pembicraan seterusnya dalam menentukan kesahihan surat dan hal -hal yang berkaitan.

Jika inilah yang berlaku malang lah pada sistem kehakiman negara sekali lagi bila keputusan speaker dicabar dan dipertikai dan boleh dibicarkan dimahkamah.


Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .