Ikuti Blog ini

Bila Exco Samseng UMNO/BN Buat laporan Polis

Bila Exco Samseng UMNO/BN Buat laporan Polis


Exco Haram Perak Hamidah Osman yang juga ADUN Sungai Rapat yang pernah menimbulkan kotroversi berkaitan dengan "ular" membuat laporan polis terhadap Speaker Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak, V. Sivakumar yang didakwanya telah menyalahgunakan kuasa dengan menghalau tujuh Anggota Dewan Undangan Negeri (ADUN) Barisan Nasional dan tiga ADUN Bebas keluar dari dewan pada persidangan DUN 7 Mei lepas.

Laporan Hamidah ini menimbulkan tafsiran yang sebaliknya bahawa sebenarnya Sivakumarlah Speaker yang masih sah sehingga sekarang.

Hamidah berkata tindakan Sivakumar jelas menunjukkan ia tidak menerima keputusan yang dikeluarkan mahkamah sebelum ini yang boleh dianggap sebagai menghina kredibiliti dan integriti mahkamah.

Sedangkan pada hakikatnya Sivakumar juga pada persidangan tersebut perlu diingatkan berkali-kali mengumumkan tindakannya menghalau mereka itu atas dasar untuk menghormati Jawatan Kuasa Hak dan Kebebasan Dewan yang dilantik secara sah dalam Dewan Negeri Perak yang telah memutuskan keputusan itu.

Hamidah mendakwa Sivakumar bertindak di luar bidang kuasanya dengan menghalau 10 ADUN yang sepatutnya bersidang dan enggan memulakan persidangan walaupun mahkamah telah membuat keputusan sebelum ini. Dia membuat laporan di Balai Polis Sungai Senam di sini malam tadi.

Selain itu tindakan ADUN Pakatan Rakyat yang berdiri di hadapan Raja Muda Perak Raja Dr Nazrin Shah ketika baginda hendak memulakan titah perasmian persidangan itu juga dianggap oleh Hamidah menghina institusi diraja.

Sedangkan Pihak Pakatan Rakyat telah memaklumkan tindakan itu cuba diputar belit oleh BN dan sekali ini oleh Hamidah pula walaupun tujuan ADUN PR adalah untuk melaporkan apa yang berlaku di dalam Dewan kepada Raja Nazrin.

Saya suka memaklumkan dalam keadaan ADUN PR, yang berdiri lebih ramai adalah di kalangan polis yang dibawa masuk oleh BN dengan membuat benteng rantai tangan mengelelilingi pentas Diraja dan telah dititahkan DYTM Raja Nazrin untuk keluar dewan setelah mendapat sembah laporan dari DS. Nizar.- Idhamlim.






Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .