Ikuti Blog ini

Zaid: Utusan Lebih Mirip Kertas Tandas

Bekas Menteri Undang-undang, Datuk Zaid Ibrahim melabelkan Utusan Malaysia umpama kertas tandas kerana tindakan akhbar tersebut menyiarkan berita palsu dengan mengatakan perarakan Maulidur Rasul dibatalkan di Pulau Pinang.

Ketika dihubungi Suara Keadilan beliau begitu kesal dengan berita yang disiarkan oleh akhbar arus perdana itu kerana tidak pernah menyelidik terlebih dahulu sebelum menyiarkan sesuatu artikel.

"Tindakan Utusan Malaysia boleh mendatangkan bahaya kepada masyarakat kerana ini boleh menimbulkan ketidakpuasan hati bagi orang Islam lebih-lebih lagi di Pulau Pinang yang mana isu perkauman telah dibangkitkan oleh puak Umno sebelum ini dan ia juga lebih tertumpu kepada isu hasutan," kata Zaid.

Selain mendatangkan bahaya pergeseran perkauman, berita Utusan itu juga akan mewujudkan imej ketidakstabilan negara dari kacamata masyarakat antarabangsa yang sentiasa mengikuti perkembangan dalam negara.

Zaid menegaskan jika sesuatu berlaku disebabkan oleh penyebaran berita yang belum pasti kebenarannya, Utusan Malaysia perlu menanggung kesannya dan tindakan tegas perlu diambil.
Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .