Ikuti Blog ini

Pejuang Palestin siap tesis kedoktoran di penjara

BAITULMUQADDIS - Seorang pejuang Palestin yang menjadi pegawai pergerakan Fatah, Marwan Barghouti berjaya menyiapkan tesis doktor falsafah (Ph.D) di dalam sebuah penjara di Israel, lapor sebuah akhbar semalam.

Dia menjalani hukuman penjara seumur hidup kerana peranannya dalam beberapa serangan termasuk di sebuah pasar makanan laut di Tel Aviv yang membunuh tiga orang awam Israel.

Marwan yang berusia 50 tahun merupakan antara ratusan banduan Palestian yang meneruskan pengajian di dalam penjara.

Dia diterima masuk oleh Universiti Kaherah dan Akademi Arab bagi Penyelidikan dan Pengajian pada tahun 1999, tiga tahun sebelum ditangkap oleh pasukan pertahanan Israel.

Tesis kedoktoran itu bertajuk Prestasi Perundangan dan Politik Majlis Perundangan Palestin serta Sumbangannya kepada proses demokrasi di Palestin dari tahun 1996 hingga 2008 dan setebal 341 muka surat.

Ia akan dibincangkan di hadapan panel khas yang diketuai oleh Dekan Akademi Arab bagi Penyelidikan dan Pengajian, Universiti Kaherah, Profesor Ahmad Yussuf.

Marwan mampu menyiapkan tesisnya dengan bantuan ratusan buku dan dokumen yang dibenarkan oleh pihak berkuasa Israel.

Ahli Lembaga Perundangan Palestin itu menduduki peperiksaan sekolah tinggi ketika dipenjara pada tahun 1980. Marwan kemudian memperoleh sarjana muda dan sarjana dalam bidang sejarah, sains politik dan perhubungan antarabangsa dari Universiti Bir Zeit, utara Ramallah. - Agensi
Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .