Ikuti Blog ini

1Malaysia tidak boleh selesai masalah manusia

KOTA BHARU, 16 Mei: Menteri Besar Kelantan, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata, hanya fahaman Islam sahaja yang diiktiraf oleh Allah SWT dan bukannya fahaman-fahaman lain termasuk ‘1Malaysia’.

Katanya, fahaman ‘1Malaysia’ tidak boleh dibawa ke akhirat serta tidak boleh menyelesaikan permasalahan manusia.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada majlis perasmian ‘mengetam’ padi di Taman Organik, sawah padi Tunjung, dekat sini pagi tadi.

Hadir sama pada majlis itu, Pengerusi Jawatankuasa Perancangan Ekonomi, Kewangan dan Kebajikan Negeri, Datuk Husam Musa, Exco kerajaan negeri, Che Abdullah Mat Nawi, serta kakitangan Perbadanan Menteri Besar Kelantan (PMBK).

Menurut Tuan Guru lagi, hanya aqidah Islam yang diiktiraf oleh Allah serta mampu menyelesaikan urusan hidup sama ada politik, ekonomi, bidang pertanian dan sebagainya.

“Kita seharusnya menggunakan kaedah Islam yang dibawa oleh Rasulullah dalam dalam semua urusan hidup termasuk mentadbir negara dan bukannya hanya 1Malaysia,”ujarnya lagi.

Pada masa yang sama beliau mengucapkan tahniah pada pengusaha tanaman padi cara organik di bendang padi Tunjung hingga ianya berjaya dikenali sebagai tempat pelancongan ilmiah.

“Saya dapat tahu kawasan tanaman ini telah dikunjungi ramai pihak termasuk pelajar universiti untuk membuat kajian, tahniah,”ujarnya.

Sambungnya, pihak perancang penanaman padi di sini telah menggunakan akal fikirannya untuk memajukan negeri ini dengan pertanian.

“Kita tidak seharusnya bergantung pada pihak luar khususnya barat yang hanya mencipta sesuatu perkara untuk memusnahkan alam bukan sahaja pemikiran manusia,”ujarnya lagi.

Tuan Guru memberitahu, biarpun mengetam padi hanya secara simbolik dilakukan olehnya, namun beliau begitu seronok kerana ianya telah mengembalikan zaman kegemilangan masyarakat kampung yang segar menuai hasil tanaman padi masing-masing. -Hrkh

Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .