Ikuti Blog ini

Kapal BN Terus Bergelora, Muhyiddin Nafi Kononnya UMNO Terlibat Merancang Gulingkan Presiden Seumur Hidup Parti MIC Si Samy Vellu !!

Bagai sudah ditakdirkan, akhirnya tanda-tanda pakatan karat Barisan Nazak (BN) bakal karam semakin terserlah. Ini berikutan perbalahan yang berlaku dalam parti-parti komponen mereka dilihat bertambah kritikal sekarang Bermula dengan UMNO, kemudian Parti Progresif Rakyat (PPP) dan kemudiannya MCA dan terbaru serta sedang hagat diperkatakan sekarang ini ialah parti ketiga terbesar mereka iaitu MIC.

Semua ini berlaku akibat keengganan, presiden seumur hidup MIC berundur selepas 31 tahun menerajui parti itu. Siapa lagi kalau bukan si Samy Vellu. Sebelum ini, beliau dilihat telah mencetuskan polimik dengan kepimpinan tertinggi BN bila mana tidak bersetuju dengan calon pilihan BN untuk bertanding dalam Pilihanraya Kecil Hulu Selangor. Kekalutan tersebut memaksa pimpinan tertinggi BN menukar calon disaat akhir dengan menolak Palanivel (pilihan Samy Vellu) dan Mugilan (pilihan UMNO). Akhirnya nama P.Kamalanathan terpilih sebagai jalan penyelamat untuk BN merampas kuasa di parlimen itu.

Samy Vellu awal-awal lagi mahukan Palanivel iaitu Timbalan Presiden MIC menjadi calon, namun bantahan keras dibuat oleh puak-puak UMNO sendiri hingga memaksa Pengarah Pilihanraya BN iaitu Muhyiddin Yassin mencari jalan penyelesaiannya. Tindakan Muhyiddin memilih Kamalanathan jelas sekali mengecewakan penyokong Palanivel dan Si Samy sendiri, bagi mereka calon tersebut juga adalah pilihan UMNO selepas si Mugilan.

Anak Samy Dedah UMNO Punca Masalah MIC

Perkembangan ini amat menarik sebenarnya. Maka akhirnya "bom jangka" yang sudah lama tersimpan itu akhirnya meletup pabila Mugilan dipecat dari MIC oleh Samy Vellu baru-baru ini. Semua itu lantaran kenyataan banggang Samy kononnya beliau akan melepaskan jawatan Presiden MIC pada tahun 2012. Ini menyebabkan pemimpin pemuda MIC seperti Mugilan amat kecewa dan akhirnya "menentang arus".

Mugilan membuat sidang media supaya Samy Vellu melepaskan jawatan segera dan bukannya menunggu sehingga tempoh yang dijanjikan. Akhirnya, Samy Vellu menjadi panas hati dan memecat beberapa orang lagi pemimpin MIC yang disyaki menyokong kenyataan Mugilan. Malah Samy Vellu semakin tertekan bilamana mendengar Mugilan mahu mengadakan protes besar-besaran bagi menjatuhkan dirinya. Tindakan Mugilan menubuhkan GAS (Gerakan Anti Samy Vellu) jelas sekali memaksa beliau mengambil tindakan drastik dengan memberi amaran ramai lagi pemimpin MIC yang menyokong Mugilan akan dipecat.

Maka, akhirnya pertembungan "buku dengan ruas" berlaku, apabila Samy Vellu bertindak menuduh UMNO menjadi dalang bagi menjatuhkannya. Beliau bijak dengan menggunakan anaknya, Vell Paari (foto) untuk menjadi jurucakapnya. Akhirnya anak Samy mengeluarkan kenyataan bahawa UMNO yang menjadi punca masalah dalaman MIC. Kenyataan ini disangkal oleh TPM Muhyiddin dan menuduh Vell Paari biadap. Malah, Muhyiddin Menafikan sekeras-kerasnya tuduhan tersebut dan mahu anak Samy menghentikan tindakan yang tidak bertanggungjawab itu. Soalnya, benarkah UMNO tidak terlibat?

Terbukti Memang UMNO Yang Sokong Mugilan

Jika tiada angin, masakan pokok bergoyang. Umum mengetahui bahawa pemimpin UMNO sebenarnya yang beriya-iya cuba mencalonkan Mugilan sebagai calon BN di Pilihanraya Kecil Parlimen Hulu Selangor dulu. Malah, perkara ini juga telah didedahkan oleh pihak media. Maknanya, memang UMNO yang cuba "membakar kelambu MIC", tambahan pula Presiden MIC mahukan Palanivel menjadi calon sebenarnya.

Soalnya, siapakah yang mencalonkan Mugilan jika bukan Pengarah Pilihanraya BN di Hulu Selangor iaitu Muhyiddin Yassin?. Maknanya, kemungkinan besar tindakan Mugilan menubuhkan GAS itu juga adalah ditanggung halal oleh UMNO. Tambahan pula mereka juga kecewa dengan tindakan Samy memecat Mugilan yang menjadi "ayam tambatan" mereka dulu.

Bersandarkan kepada kenyataan beberapa pemimpin UMNO termasuk mantan Perdana Menteri Mahathir yang mahukan Samy melepaskan jawatannya dulu. Maka, kita amat yakin bahawa kenyataan anak Samy Vellu itu ada kebenarannya. Cuma yang menjadi masalah kini, pemimpin UMNO seolah-olah lupa apa yang mereka lakukan. Sungguh lucu apabila ada pemimpin yang mengatakan UMNO tidak pernah masuk campur dengan urusan parti komponen BN yang lain.

[Ramai yang menjangkakan, tindakan UMNO mendesak supaya Samy Vellu berundur bakal menikam diri sendiri. Malah, sikap segelintir pemimpin UMNO yang mengutuk bulat-bulat kenyataan anaknya, Vell Paari bakal mengundang musibah yang lebih besar sebenarnya. Malah, ramai rakyat tahu bahawa UMNO memang beriya-iya mahu riwayat politik Samy dikapankan segera. Mereka sudah tidak tahan lagi menanggung "biawak hidup" yang bakal membawa malapetaka yang lebih besar buat BN dalam pilihanraya umum akan datang.

Tindakan Samy untuk terus berkhidmat sehingga 2012 dilihat sengaja mencari helah bagi meneruskan kuasanya. Apalah yang boleh dilakukan Samy selepas dia mengabaikan peluang membela nasib kaum India selama leboh 30 tahun menerajui parti MIC. Inilah hakikatnya dan apakah desakan yang dibuat supaya Samy berundur itu bakal menyebabkan MIC keluar dari BN?. Jika ini berlaku, pastinya ia satu bencana besar buat pakatan karat itu dalam PRU-13 nanti] -Pahang Daily
Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .