Ikuti Blog ini

Dia Bapa Judi, Bapa Rasuah & Bapa Putarbelit

Najib: K'jaan belanja RM37.7 juta di Sibu

Sejumlah RM37.7 juta dana dibelanjakan pada pilihan raya kecil Sibu, kata Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dalam jawapan bertulisnya di Dewan Rakyat hari ini.

“Bagi pilihan raya kecil Sibu, kerajaan meluluskan 107 program atau rancangan yang bernilai RM37.7 juta untuk dilaksanakan di seluruh kawasan parlimen itu,” kata Najib.

Dana itu untuk dibelanjakan bagi infrastruktur fizikal, sumbangan dan bantuan tunai sertai program sosial.

Menurut carta yang dibekalkan oleh Najib sejumlah RM28.7 juta dibelanjakan bagi sumbangan dan bantuan tunai semata-mata.

“Kerajaan tidak pernah menjanjikan program atau projek kepada rakyat semasa kempen pilihan raya di seluruh negara termasuk di Sibu,” katanya.

“Program dan projek yang dilaksanakan semasa pilihan raya kecil dirancang oleh kerajaan terlebih dahulu sebelum pilihan raya kecil tersebut diadakan sama seperti di kawasan parlimen dan dewan undangan ngeri (DUN) lain di seluruh negara.”


Najib menjawab soalan daripada Wong Ho Leng (DAP-Sibu), yang berjaya merampas kerusi Sibu daripada BN dengan majoriti tipis pada pilihan raya kecil 16 Mei lalu.

Bercakap kepada wartawan di lobi Parlimen, Wong membidas kerajaan kerana gagal membekalkan senarai pecahan penuh berhubung bagaimana wang berkenaan disalurkan.

Katanya, 66 sumbangan kewangan amat dicurigai dan kerajaan sepatutnya memberi penjelasan terperinci.

“Kita tidak tahu apa 66 barangan ini. Adakah ia termasuk RM5 juta yang dijanjikan? Adakah ia termasuk RM18 juta yang diberikan kepada sekolah vernakular? Bagaimana pula wang untuk gereja?

“Ada yang disalurkan ke kategori 'fizikal' dan 'program'. Rakyat berhak tahu mengenai pecahan perbelanjaan itu,” katanya.

“Yang nyata, dana RM37 juta ini menunjukkan bahawa BN akan hanya berbelanja semasa pilihan raya kecil. Justeru, tidak menghairankan rakyat suka pilihan raya kecil.”

Najib sebelum ini dikecam selepas menjanjikan RM5 juta projek tebatan banjir kepada pengundi di Rajak Park dengan syarat BN memenangi pilihan raya itu.


Tiada Projek Pilihanraya Untuk Sibu

Pimpinan Pakatan Rakyat tidak terkejut dengan kenyataan Perdana Menteri Najib Razak kononnya kerajaan tidak pernah menjanjikan projek kepada rakyat semasa kempen pilihan raya kecil di seluruh negara termasuk di Parlimen Sibu Mei lalu.

Malah rata-rata mereka berkata alasan Najib sudah dijangka.

Najib berkata segala peruntukkan yang diberi telah dirancang terlebih dahulu dan bukannya projek mee segera untuk meraih undi rakyat.

Ahli Parlimen Kuala Langat, Abdullah Sani berkata gelagat Najib yang gemar memutar belitkan kenyataan sudah lama sebati dengan dirinya.

“Memang sejak dulu Najib selalu cakap pusing-pusing," tegas beliau sambil menyifatkan kenyataan Najib itu sebagai lucu.

Bagi Ahli Parlimen Klang, Charles Santiago, penafian Najib tidak mudah diterima oleh rakyat Malaysia berikutan klip video kontroversi Najib itu sudah diketahui umum.

“Bukan sahaja di Sibu, pada pilihan raya kecil Hulu Selangor, Najib juga secara tiba- tiba meluluskan sejumlah RM 3 juta dana kepada sekolah jenis kebangsaan cina dengan syarat, calon mereka mesti menang pada pilihan raya itu,” ujar Charles. -TVS
Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .