Ikuti Blog ini

Perkenal Dinar K'tan Kpd Gabenor Negeri Xinjiang

CATATAN PERJALANAN CHINA 9

Perkenal Dinar Kelantan

DI SAMPING rombongan Kerajaan Negeri Kelantan yang di ketuai oleh YB Dato Haji Husam Musa mempromosikan Pameran Laksamana Cheng Ho dan Perdagangan Antarabangsa China yang akan berlangsung di Kota Bharu pada 5-10 Oktober ini, YB Dato Husam juga sempat memperkenal Dinar Kelantan kepada Gabenor kerajaan negeri Xinjiang di negara China.

DINAR Kelantan (Jawi: دينر كلنتن) telah asalnya telah dilancarkan pada 2006 oleh Mariwasa Kraftangan, pengeluar cenderamata tempatan bagi objek seni dan budaya. Namun Kerajaan Kelantan cuba untuk memberi dinar satu status sah diperlakukan, tetapi tidak disokong oleh kerajaan Persekutuan di Kuala Lumpur.

Dinar kini telah dikeluarkan secara tidak rasmi, meskipun dengan tiada status sah untuk diperlakukan. Satu-satunya mata wang yang sah diperlakukan di Kelantan adalah ringgit Malaysia. Menurut perlembagaan Malaysia, jadual kesembilan, bahagian 7.a negeri di Malaysia tidak mempunyai hak untuk mengeluarkan duit syiling.

Pertemuan di Kementerian Pertahanan Negeri Xinjiang.

Memperkenalkan Kelantan, satu juzu dari negara Malaysia.

Memperkenalkan Pameran Laksamana Cheng Ho dan Perdagangan Antarabangsa China di Kelantan.

Menghadiahkan VCD budaya Kelantan.

Semasa bermesyuarat.

Setelah selesai bertukar-tukar fikiran, maklumat, dan hadiah.

Muka hadapan Dinar Kelantan

Muka belakang Dinar Kelantan
Duit syiling ini mempunyai satu komposisi berlogam emas 22 karat. Terdapat 3 jenis - 1/4, 1/2, dan 1 dinar. Untuk pengguna Malaysia Flag of Malaysia.svg bertujuan..

1. Simpanan
2.Mas kahwin
3.Bayar zakat
4. Hadiah
5.Pelaburan.

Bagaimana kalau belian ketika harga jatuh..


Pengakuan:
Alhamdulilah ketika harga merudum jatuh, kawan dapat menambah beberapa keping lagi 1 Dinar Kelantan, 1/4, 1/2 dan 2 Dinar Kelantan yang dibeli daripada seorang kawan dengan harga yang agak rendah. Sekarang ni kawan telah pun mempunyai 32 keping Dinar Kelantan tanpa laminate. Sasaran kawan seterusnya ialah untuk menyimpan sekurang - kurangnya 40 - 50 keping Dinar Kelantan tanpa laminate menjelang hujung tahun ini di samping koleksi 1/4, 1/2 dan 2 Dinar Kelantan. Insya Allah...

Sekian dulu catatan kali ini. Bersambung, insya Allah.

Ibnu Hasyim Catatan Perjalanan China 9
alamat e-mail:
ibnuhasyim@gmail.com
KL Julai 18, 2010

Berkunjunglah ke...

Pameran Laksamana Cheng Ho dan
Perdagangan Antarabangsa China
yang akan berlangsung di Kota Bharu
pada 5-10 Oktober tahun ini.

Anda semua dijemput hadir!
Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .