Ikuti Blog ini

DR. ZUL.... AYUH HUNUSKAN SENJATA BARU KITA!!!

Penulis Tamu - Aris Awang,

Entah apa, tiba-tiba teringat aku kepada Dr. Zulkifli Ahmad, Pengerusi Lajnah Seni dan Budaya, Lajnah yang di ketuainya ini adalah Lajnah yang baru di tubuhkan oleh PAS.

Pelancarannya telah dilakukan semasa Muktamar yang lalu. Lihat muka beliau bukanlah muka orang seni, tetapi muka seorang pemikir dan penyelidik. Racun pun dia selidik, inikan pulak manusia.

Tetapi, bila bersama PAS letaklah dimana, insyaAllah menjadi, walaupun ada sinis dari sahabat-sahabat ketika beliau dijemput memberi ucap utama dalam program Mobilisasi Demokrasi baru-baru ini.

Ketika beliau memberikan fakta-fakta berkaitan pola pilihanraya di Malaysia yang telah dikajinya dan mengulas mengenai erti demokrasi menurut kacamata Al-Quran.

Ada suara gurauan yang mengusik, "Letak orang tak kena tempat tu.. sepatutnya bukan pegang Lajnah Seni Sheikh.....". Beliau hanya tersenyum dan meneruskan kupasannya dengan serius, yang kadang-kadang diselang seli cuitan kepada hadirin.

Harapan ku, sebagai penyelidik beliau akan dapat mengkaji kemahuan generasi baru mengenai hiburan dan menampilkan satu hiburan alternatif yang sekarang kebanyakkan kuning lagi barat kepada satu hiburan kontemporari dengan acuan Islam. Lebih-lebih lagi dalam suasana bahang Pilihanraya Umum mula terasa kepanasannya, mencungkil bakat baru dan lama sekurang-kurangnya menghasil sebuah album yang mampu memberi motivasi kepada petugas PAS khususnya dan Pakatan Rakyat Amnya untuk menentang UMNO dan Barisan Nasional serta mengajak seluruh rakyat bangun menumbang rejim BN.

Jika di Lubnan, Parti Hezbollah, walaupun dalam keadaan bertempur bertarung nyawa dengan Israel, masih mampu mengadun nasyid-nasyid yang mampu menyemarak perjuangan tentera mereka menentang penindasan.

Tonton dan dengarlah salah satu nasyid Hezbollah yang mencerita kehebatan Saidina Ali, yang di gelar oleh Rasulullah s.a.w sebagai Haidar (Singa) yang mempunyai pedang bernama Zulfikar, antara yang menjadi pendorong mereka menentang kekejaman Israel dengan mengingatkan ketangkasan Saidina Ali di medan tempur.



Alangkah sedapnya jika kita ada nasyid mengenai pilihanraya, kewajipan mengundi, hak rakyat, BN rasuah dan sebagainya. Semoga nasyid versi PAS akan menjadi top dan meletup-letup ke seluruh pelusuk negara dari Perlis hingga ke Sabah yang akan menjadi alunan zikir setiap penentang kebobrokan UMNO/BN sehingga ia tersungkur dengan senjata baru PAS ini.

Dan senjata itu, sekarang berada ditangan Dr. Zulkifli Ahmad, Pengerusi Lajnah Seni dan Budaya, PAS Pusat.

Semoga berjaya dihunus oleh Dr. Zul, dalam masa terdekat. InsyaAllah.
Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .