Ikuti Blog ini

Dato’ Seri Idris Jusoh Sudah Hilang Rasional

Haji Hanafiah Mat@Ramly
Pengerusi Lajnah Perpaduan Nasional
PAS Terengganu

Lajnah Perpaduan Nasional Badan Perhubungan PAS Negeri Terengganu (BPPNT) menyifatkan tindakan Mantan Menteri Besar Terengganu, Dato’ Seri Idris Jusoh sudah hilang rasional dan kewarasan apabila menganjurkan satu ceramah untuk menghentam DAP di Besut, satu daerah yang tidak ada walaupun ‘setengah’ cawangan parti tersebut,

Selaku bekas Timbalan Menteri Persekutuan dan Mantan MB Terengganu, Idris sepatutnya lebih arif tentang kedudukan polarisasi kaum dan politik negara dan negeri Terengganu.

Sebagai orang lama dalam Umno, Idris harus menunjukkan contoh teladan kepada generasi muda, sesungguhnya politik ‘sensitif’ dan ‘rasis’ tidak akan menguntungkan proses perpaduan antara kaum, samada di peringkat nasional ataupun dinegeri Terengganu.

Malah ia akan terus mengkucar-kacirkan masyarakat majmuk dalam negara ini.

Namun, semua pihak sudah tahu perangai ‘gedebe’ Idris yang turut dikaitkan dengan politik ‘gelap’, melakukan apa saja untuk mencapai kemenangan politik peribadi.

Tindakan ekstrem Idris melabel DAP anti-Islam sebenarnya sudah menjadi kebiasaan ‘mulut celupar’nya yang pernah melabel PAS dengan pelbagai gelaran dan tuduhan hodoh.

Beberapa bulan lalu, Idris pernah membuat kenyataan menuduh orang-orang tertentu di Besut ‘tidur dengan gambar’ pemimpin tertentu, dengan tujuan dan niat yang jahat.

Oleh itu, Lajnah Perpaduan Nasional BPPNT menganggap tindakan Idris adalah sengaja dibuat, bagi meraih populariti dan publisiti murahan setelah tenggelam dengan program-program ‘musuh politiknya’ Menteri Besar, Dato’ Ahmad Said, menjelang perhimpunan Agung Umno.

Idris juga cuba menutup kelemahannya ketika mentadbir negeri Terengganu, dimana kesan buruknya terus dirasakan oleh rakyat Terengganu dengan fenomena bangunan runtuh dan projek pembangunan terbengkalai, sedang wang rakyat telah dibelanjakan berbilion ringgit

Justeru, atas nama perpaduan nasional, Idris dinasihatkan supaya membatalkan hasratnya meneruskan program ceramah yang pastinya akan dipenuhi dengan cerca mencerca, sumpah menyumpah dan maki hamun.

Sekiranya tidak, kami merayu agar rakyat Teregganu menolak Idris dan partinya, Umno yang jelas sebuah parti yang mementingkan politik diri sendiri yang , yang menjadikan politik rasis dan sensitif modal usang untuk mencapai kemenangan.

hanafiahmat.blogspot.com/
Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .