Ikuti Blog ini

PERKASA Takut BERSIH 2.0 Capai Sasaran

SHAH ALAM 15 JUN : Pertubuhan Peribumi Perkasa (PERKASA) sebenarnya bimbang himpunan Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (BERSIH 2.0) akan mencapai sasarannya dengan membuat perubahan dalam acuan politik negara dan tidak menguntungkan kerajaan UMNO BN pada pilihan raya akan datang.

Jika tumbangnya kerajaan UMNO BN, PERKASA akan kehilangan sokongan serta perlindungan atas segala apa tindakan berbaur perkaumannya selama ini.

Sementelah itu, PERKASA lantang memberi amaran akan melawan habis- habisan himpunan aman yang bakal berlangsung 9 Julai depan.

Ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK) Shamsul Iskandar Mohd AKin ketika dihubungi Tv Selangor berkata, amaran PERKASA itu dilihat untuk menakut- nakutkan orang ramai yang berhasrat mahu menyertai perhimpunan aman anjuran badan- badan NGO.
"Mereka khuatir tekanan politik yang akan kita berikan kepada SPR ini akan menyebabkan SPR membuat pindaan yang tidak akan menguntungkan kerajaan BN."
Ujarnya lagi Perkasa dan Presidennya, Datuk Ibrahim Ali tidak memahami hak untuk berhimpun secara aman dan hak asasi manusia seperti mana yang dijamin dalam Perlembagaan Persekutuan.

Shamsul juga berkata amaran PERKASA itu seolah- olah menggambarkan pendirian kerajaan UMNO BN yang mahu mencetuskan huru- hara sekaligus memburukkan imej himpunan aman itu.

"Saya melihat dibelakang kenyataan Perkasa ini seolah-olah didorong oleh Kerajaan BN kerana sehingga sekarang kenyataan mereka yang cuba menimbulkan keadaan huru-hara itu tidak ada sebarang tindakan daripada agensi-agensi kerajaan BN."

Beliau menepis tuduhan Ibrahim Ali sebelum ini bahawa himpunan BERSIH kali pertama dicemari dengan insiden baling batu dan membakar kereta.

"Saya yakin itu adalah gambaran Ibrahim Ali akan lakukan, saya yakin itu ada dalam agenda mereka, kerana itu bukan modus operandi dan cara kita berhimpun kerana perhimpunan kita tetap kekalkan dan tidak pernah apa-apa yang terbakar setakat ini sewaktu melakukan perhimpunan."

Beliau turut mempertikaikan mengapa Kementerian Dalam Negeri (KDN) tidak mengambil sebarang tindakan ketas Ibrahim dan PERKASA yang kerap kali mencetuskan rasa kurang senang dikalangan masyarakat perlabagi kaum.

Shamsul juga berkata, beliau dan Pakatan Rakyat tiada masalah jika PERKASA mahu membuat perhimpunan amannya sendiri, akan tetapi NGO tersebut dibidas jika mahu mengadakan perhimpunan hanya semata- mata mahu mensabotaj himpunan BERSIH 2.0.

PERKASA sebelum ini mengisytiharkan akan 'lawan habis-habisan' bagi menghalang perhimpunan aman itu diadakan bulan hadapan.
Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .