Ikuti Blog ini

Setakat mana polis sanggup buat untuk gagalkan BERS✔H 2.0?

Malaysiakini melaporkan:
Polis akan menggunakan cara tersendiri untuk memastikan perhimpunan haram yang dirancang pada 9 Julai ini tidak akan berlaku, kata Pemangku Ketua Polis Kuala Lumpur Datuk Amar Singh.

"Apa rancangan dan jenis tindakan yang akan kita ambil itu, biarlah polis sahaja yang tahu. Yang pasti, kita akan ambil tindakan sewajarnya bagi menghalang perhimpunan ini," katanya dalam sidang akhbar di ibunegara hari ini. - Mkini.

Itu ikrar dari ketua polis Kuala Lumpur, berikrar akan memastikan perhimpunan haram yang dirancang pada 9 Julai ini tidak akan berlaku.

Macam tu jugak Ketua-ketua polis negeri-negeri lain, tentu depa pun dah berikrar untuk sekat orang ramai dari turun ke Kuala Lumpur menyertai himpunan BERSIH 2.0 tu.

Macamana cara? Macam lagu sapa tah, "Biarlah rahsia.."

Semalam tangkapan pertama dibuat. Khairul Anuar atau Jonah, Timbalan Ketua AMK Pusat ditahan, digari dan dibawa ke balai polis. Dia kemudian dibebaskan tanpa perlu dijamin. Takkan kut atas kesalahan pakai baju BERSIH dan hukumannya pulak kena gari dan dibawa ke balai polis.

Katanya tak kurang 10 orang yang dah ditahan pasai BERSIH 2.0. Kalau ikut berita TV depa-depa ni ditahan untuk siasatan pasai mempromosikan perhimpunan haram. Bila pulak ada yang nak buat perhimpunan haram, kami nak buat himpunan BERSIH 2.0 la, bukan Himpunan HARAM 2.0

Baju BERSIH pun dah dilarang dijual secara terbuka. Entah di bawah akta apa taktau yang bagi kuasa kepada polis larang jual baju BERSIH. Hampir semua peniaga tak berani jual secara terbuka, takut kena rampas, untung tak dapat modal pulak lesap.

Ada sorang member bagitau, dia kata dia dapat maklumat yang perjalanan keretapi ke Kuala Lumpur pada 8 dan 9 Julai ni akan tergendala. Member tu bagitau kerajaan dah setuju nak bayar pampasan kepada KTMB akibat sistem keretapi tergendala tu.

Aku harap maklumat tu maklumat palsu, disebarkan pasai takmau bagi orang ramai gunakan keretapi untuk turun himpunan BERSIH 2.0. Tapi kalau maklumat tu betui maknanya peserta himpunan mungkin akan kurang beberapa puluh ribu.

Macam tu jugak dengan pengangkutan awam lain macam bas ekspress pun akan disekat dari masuk Kuala Lumpur, pukul 4.30 petang baru boleh sambung perjalanan tunggu la kat kawasan R&R tu. Kalau bas sewa khas langsung tak boleh lepas, kena patah balik.

Kenderaan sendiri pun dia bagitau tak boleh masuk Kuala Lumpur jugak. Member tu bagitau, semua kenderaan persendirian akan dilencongkan. Kalau dari Utara akan dilencongkan naik balik lebohraya menghala ke Johor, yang dari selatan pulak akan dilencongkan naik lebuhraya hala ke Perak, tak boleh berhenti tak boleh exit masuk Kuala Lumpur. Pusing la hangpa macam tu sampai petang.

Betui ka dak maklumat member tu bai aku taktau, tapi bila fikir balik macam tak logik ja. Tapi main dengan 'si anjing Umno' ni bukan boleh tentu. Benda yang kita fikir tak logik pun depa boleh buat. Yang orang biasa takkan sanggup buat, depa sanggup buat. Janji himpunan BERSIH 2.0 gagal.

Ada sorang lagi member tu kata, satu-satunya cara nak tentu boleh masuk ke Kuala Lumpur cuma dengan naik kapal terbang. Sampai kat ruang udara Kuala Lumpur bukak pintu terjun, tentu sampai punya, hidup ka mati nasib la. (Memang pun member tu tak pernah naik kapal terbang.)

Ada sorang lagi member cadangkan naik helikopter. Dia ingat semua orang macam Rosmah?

Kesimpulannya, kita pi dulu. Sampai ka dak belakang kira. Macam sorang lagi member bagitau, takat mana sampai kat situ la kita berdemo. Ok jugak tu. Jangan ada yang kata dia berdemo depan rumah sendiri sudah laa... agak-agak la kalau nak menipu pun... Malu la kat brader dalam gambar kat bawah ni.


BERS✔H 2.0
Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .