Ikuti Blog ini

Presiden PAS lawat mangsa banjir Lembah Jaya


AMPANG, 13 Mac: Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang hari ini meluangkan masa melawat mangsa yang dilanda banjir di Lembah Jaya di sini.

(Abdul Hadi memberikan sumbangan kepada salah seorang mangsa banjir)

Beliau yang bergerak dari parlimen, tiba di Surau Insaniah yang dijadikan bilik gerakan utama di Kampung Lembah Jaya Utara kira-kira jam 3.15 petang tadi.

Kehadiran beliau disambut Adun Lembah Jaya, Khasim Abdul Aziz, Persuruhjaya PAS Selangor, Dr Abd Rani Osman dan pimpinan diperingkat kawasan.

Beliau kemudian diberi taklimat oleh Khasim kira-kira 15 minit berhubung operasi menyelamat dan keadaan terkini mangsa banjir.
Selepas itu Abdul Hadi turut dibawa melawat ke kediaman penduduk yang teruk terjejas disamping menyampaikan bantuan berupa barangan keperluan harian kepada mereka.

Pada sidang media selepas itu, beliau turut mengucapkan terima kasih kepada kerajaan negeri Selangor yang diterajui Pakatan Rakyat atas tindakan segera serta perihatin terhadap mangsa-mangsa banjir.

"Saya ucapkan terima kasih kerana keperihatinan kerajaan negeri Pakatan Rakyat dalam membantu mangsa-mangsa banjir.

"Dan jelas kita dari Pakatan Rakyat turun lebih awal serta bersikap proakif dan mengambil langkah yang lebih wajar," jelasnya.

(Adun Lembah Jaya, Khasim memberikan taklimat kepada Abdul Hadi dan Dr Rani)

Tambahnya lagi, tindakan yang diambil oleh Pakatan Rakyat amat berbeza jika dibandingkan dengan kerajaan yang mana mereka perlu mendapat arahan serta kelulusan terlebih dahulu.

"Jentera kita akan terus turun walaupun tanpa arahan, ini satu sikap yang positif untuk tunai tanggungjawab tanpa mengira fahaman politik.
"Mereka adalah rakyat kira dan kita bertanggungjawab terhadap sesiapa yang menjadi mangsa banjir," katanya.

Unit Amal



(Anggota Unit Amal yang bertugas membersihkan kawasan banjir bersolat di atas salah satu jalan yang mereka bersihkan akibat banjir)

Sementara itu, Unit Amal PAS adalah antara pihak yang paling awal membantu mangsa banjir di kawasan ini.

Selain membantu mangsa, mereka juga bersama-sama membersihkan kawasan yang kotor selepas banjir berlalu.

Namun sebagai petugas parti Islam, mereka tidak pernah melupakan kewajipan mereka walaupun di mana sahaja.

Ini adalah antara bukti mereka sentiasa dekat dengan Pencipta mereka yakni Allah dengan menunaikan sembahyang walaupun di mana sahaja mereka berada. -Hrkh
Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .